NJ3DC_1TSN Tendence v současné němčině

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/0/7. konzultace. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Der Kurs macht die Teilnehmer mit den wichtigsten Entwicklungstendenzen des Deutschen nach dem Zweiten Weltkrieg bekannt. Kursteilnehmer sollten nach Absolvierung des Kurses in der Lage sein:
- sprachliche von nicht-sprachlichen Entwicklungstendenzen zu unterscheiden,
- die wichtigsten Tendenzen aufzuzählen,
- bestimmte Erscheinungen im Sprachmaterial als Manifestationen neuerer Entwicklungen zu erkennen,
- Sprachmaterial aus einem selbst gewählten Bereich auf neuere Erscheinungen hin zu analysieren.
Kurz má za cíl seznámit účastníky s nejnovějšími vývojovými tendencemi v německém jazyce po druhé světové válce. Po absolvování kurzu by měli být účastníci schopni:
- Vymezit jazykových tendencí vůči mimojazykovým jevům,
- Vyjmenovat nejdůležitější vývojové tendence,
- Rozpoznat v jazykovém materiálu jisté jevy jako manifestaci vývojových tendencí,
- Analyzovat jazykové prostředky ve vybrané oblasti vzhledem k jejich podílu na jazykovém vývoji.
Osnova
  • Entwicklungstendenzen in der deutschen Sprache in der 2. Hälfte des 20.Jh. und in der Gegenwart:
  • - Entwicklungstendenzen im Bereich der deutschen Aussprache,
  • - Tendenzen zur Vereinfachung der Morphologie des Deutschen:
  • a)Vereinfachung der Substantivdeklination,
  • b)Veränderungen im Bereich der Konjugation der Verben,
  • - Veränderungen im Satzbau des Deutschen,
  • - Hauptaspekte der Veränderungen des deutschen Wortschatzes (Internationalismen, Anglo-amerikanismen vs. Russismen gestern und heute; Archaisierung und "Neologisierung")
Literatura
    povinná literatura
  • MASAŘÍK, Zdeněk a Iva ZÜNDORF. Die Entwicklungstendenzen in der deutschen Sprache des 20. Jhs. Opava: Ústav cizích jazyků Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity, 1998, 142 s. ISBN 8072480073. info
    neurčeno
  • BRAUN, Peter. Tendenzen in der deutschen Gegenwartssprache :Sprachvarietäten. 3., erw. Aufl. Stuttgart: W. Kohlhammer, 1993, 265 s. ISBN 3-17-012127-8. info
Výukové metody
Výklad ve formě přednášky.
Metody hodnocení
Scheinvergabe aufgrund einer Seminararbeit (ca. 5 Seiten), in der für die neuere Entwicklung relevantes sprachliches Material analysiert wird. Zápočet se přiděluje na základě odevzdání seminární práce (v rozsahu cca. 5 stran), která obsahuje samostatnou analýzu jazykového materiálu relevantního vzhledem k jazykovému vývoji.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.