OP3BK_BEEV Základy ekologie a environmentální vědy

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/0/10. 10 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Aleš Ruda, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Čtvrtníčková
Předpoklady
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: interpretovat problematiku ekologických zákonitostí. Základy fungování ekosystémů jak přirozených tak i pozměněných. Souvislosti a vztahy ekologických a environmentálních problémů. Podíl techniky a společnosti. Globální problémy lidstva. Teorie a praxe trvale udržitelného rozvoje (TUR). Význam ekologicko-environmentálního vzdělávání a výchovy. Základní legislativa.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - pracovat (1) s informacemi o ekologických kategoriích (populace, ekosystém); - znát rozdíl mezi ekologií a environmentální vědou; - rozumět (3) globálním environmentálním problémům; - pracovat (4) s ekologicko-environmentálními informacemi; - odvozovat (5) environmetálně správná rozhodnutí. Předmět se zabývá základním paradigmatem současné společnosti - využíváním přírodních zdrojů a přeměnou životního prostředí. Dokladuje zákonitosti dějů nezbytné k pochopení vývoje situace. Jako jeden z limitních pro život lidské společnosti je nezbytný na všech úrovních vzdělávání, z pohledu moderních trendů školství (RVP, ŠVP) hlavně pro budoucí učitele.
Osnova
  • 1. Základní ekologické pojmy.
  • 2. Ekologické vztahy (tok energie, koloběh látek, biogeochemické cykly).
  • 3. Ekosystém a biosféra (podmínky funkční).
  • 4. Vliv člověka, životní prostředí (ŽP).
  • 5. Ochrana ŽP, krajiny.
  • 6. Ochrana přírody, legislativa.
  • 7. Globální environmentální problémy.
  • 8. TUR.
  • 9. Systém ekologicko-environmentálního vzdělávání.
Literatura
  • GORE, Al. Nepříjemná pravda : naše planeta v ohrožení - globální oteplování a co s ním můžeme udělat. Translated by Jitka Fialová. 1. vyd. Praha: Argo, 2007, 325 s. ISBN 9788072038688. info
  • GORE, Al. Země na misce vah : ekologie a lidský duch. Edited by Jan Jařab. Vyd. 2. Praha: Argo, 2000, 374 s. ISBN 8072033107. info
  • GRALLA, Preston. Jak pracuje životní prostředí. Translated by Vratislav Nechuta, Illustrated by Cherie Plumlee. Brno: Unis, 1995, 212 stran. ISBN 156276232X. info
Výukové metody
Přednášky, skupinové diskuze. Poznání environmentální problematiky v zaměstnání, regionu (sběr podkladů pro seminární práci)
Metody hodnocení
Požadavky pro ukončení: předmět je ukončen zápočtovým písemným testem (abcd) a závěrečným environmentálním projektem.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013.