OP3BK_DKIP Úvod do oborových didaktik

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/0/10. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
(Dříve název Vybrané kapitoly z inženýrské pedagogiky) Hlavní cíle kurzu jsou: pochopit zařazení oborových didaktik (a inženýrské pedagogiky) do systému edukačních věd, seznámit se s informační a institucionální bází ooborových didaktik, pochopení struktury různých oborových didaktik (inženýrská pedagogika a jiné oborové didaktiky), poznání specifických metodologických a teoretických prvků inženýrské pedagogiky, osvojení si systému inženýrské pedagogiky, získání přehledu v edukačních technologiích, analýza podnikového a firemního vzdělávání, vymezení struktury celoživotního vzdělávání a jeho perspektiv.
Osnova
  • 1. Inženýrská pedagogika, edukační vědy, základní pojmy 2. Informační báze inženýrské pedagogiky 3. Vzdělávání a řízení 4. Vzdělávání, výcvik a jeho organizace 5. Cíle a jejich taxonomie 6. Alternativní možnosti vzdělávání se edukátorů a edukantů 7. Transfer výcviku a jeho vliv na rozvoj 8. Organizování vzdělávacího programu 9. Metody vzdělávání 10.Kalkulace vzdělávací (výcvikové) činnosti 11.Hodnocení (evaluace) ve vzdělávání 12.Rozvoj managementu ve vzdělávání 13.Prognózy a trendy vývoje celoživotního vzdělávání.
Literatura
  • Ouroda, K. aj, Podpora rozvoje oborových a předmětových didasktik v odborném vzdělávání. Praha: NÚOV, 2008, 55s. ISBN 978-80-87063-05-7.
  • Ouroda, S. Oborová didaktika. Brno: MZLU. 2000.
  • BELCOURT, Monica a Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 243 s. ISBN 8071694592. info
  • MELEZINEK, Adolf. Inženýrská pedagogika. Translated by Božena Coufalová - Dana Dobrovská, Illustrated by Jiří [pedagog]. Vyd. 2. přeprac. Praha: Vydavatelství ČVUT, 1994, 179 s. ISBN 80-01-01214-X. info
  • ASZTALOS, Ondřej. Oborová didaktika ekonomických předmětů. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1992, 140 s. ISBN 8070790636. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. požadavky k udělení zápočtu: - Vypracování zápočtové práce v rozsahu 7-10 stran podle pokynů vyučujícího.
Informace učitele
Garantem předmětu OP3BK_DKIP Úvod do oborových didaktik (Vybrané kapitoly z inženýrské pedagogiky) v kombinovaném studiu je Mgr.et Mgr. Karel Ouroda,Ph.D.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013.