OP3BP_DPVP Propedeutika vědecké práce a pedagogického výzkumu - přednáška

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
1/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. PhDr. Mojmír Stojan, CSc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Vladimír Spousta, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Rozvrh
St 13:25–14:10 učebna 24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/65, pouze zareg.: 0/65
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: vědecké práce a možným použitím základních metod pedagogického výzkumu. Použít metodologické vědomosti a dovednosti a profilovat je v jednotlivých specializacích a dále v následném magisterském studiu v rámci předmětu Základy kvantitativních a kvalitativních metod pedagogického výzkumu.
Osnova
  • 1. Informační zdroje odborné vědecké práce, typy pramenných a literárních zdrojů 2. Práce s odbornou literaturou a elektronickými dokumenty 3. Prezentace výsledků výzkumných šetření a typografická úprava odborné a vědecké práce 4. Metody vědy, cíle vědeckého zkoumání, věda a vědecké teorie, vědecká práce jako vytváření poznatků a jako cesta k objevům 5. Problémy a hypotézy, obecnost a specifičnost problémů a hypotéz 6. Typy proměnných a pořizování výběru a náhodnost, princip znáhodňování 7. Výzkumné projekty, cíle, kontrola rozptylu, projekty „nedostatečné“ a projekty „dobré“ 8. Typy výzkumů (Ex post facto výzkum, laboratorní a přirozený experiment, orientační a akční výzkum 9. Základy měření, reliabilita a validita 10. Vybrané metody kvantitativního a kvalitativního výzkumu (pozorování , rating, dotazník (anketa), rozhovor, interwiev, beseda, projektivní metody, obsahová analýza, sémantické metody, metody měření sociálních vztahů atd. 11. Principy kvalitativního výzkumu, teoretická citlivost, postupy kódování (otevřené kódování, axiální kódování, selektivní kódování), proces v zakotvené teorii, pomocné postupy.
Literatura
  • KRÁLÍK, Oldřich a Jiří HARTMANN. Topwards methodological questions of using statistical methods in medical and social sciences. In ŘEHULKA, Evžen. SCHOOL AND HEALTH 21(1), VOLS 2. 2006. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, s. 1145-1162, 13 s. ISBN 978-80-7315-119-5. info
  • MUSILOVÁ, Marcela. Případová studie jako součást pedagogické praxe. 2., upr. vyd., Ve Vydavatels. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 42 s. ISBN 8024407493. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum : uvedení do teorie a praxe. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1995, 132 stran. ISBN 8071841323. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Kvalitativní pedagogický výzkum. In Kapitoly z metodologie pedagogiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1994, s. 72-76. ISBN 80-210-1031-2. info
  • Pedagogický výzkum v zahraničí. Praha: Ústav školských informací (ÚŠI), 1990, 113 s. ISBN 8021100494. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 204 s. URL info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Empirické výzkumy v pedagogice : studijní texty. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, 1974, 109 s. info
  • KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Translated by Vladimír Smékal - Eva Klobouková - L. Kolaříková - M. Kučer. Vydání I. Praha: Academia, 1972, 705 stran. URL info
Výukové metody
1. Přednáška 2. Odborné vystoupení specialisty a pedagogickou statistiku 3. Cvičný projekt bakalářské práce
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou.Okruhy ke zkoušce-viz. osnova.
Informace učitele
Literatura ZÁKLADNÍ: FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha : Portál, 2000. 256 s. ISBN 80-7178-367-6. HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. 243 s. ISBN 80-7184-549-3. CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. 257 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-7067-798-8. KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research (Orig.). 1. vyd. Praha : Academia, 1972. 705 s PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. 270 s. ISBN 80-7184-569-8. DOPORUČENÁ: STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. 1. vyd. Boskovice : Albert, 1999. 196 s. ISBN 80-85834-60. ŠVEC, Š. Metodológia vied o výchove. Bratislava : IRIS, 1998. 303 s. ISBN 80-887778-73-5. Studijní distanční texty (odkaz na www stránky+ klíč): Ouroda,K. Propedeutika vědecké práce a pedagogického výzkumu. Dostupné z.: Elf FF MU. Ústav pedagogických věd. Další multimediální pomůcky: Ouroda,K. Propedeutika vědecké práce a pedagogického výzkumu. Powerpointová prezentace. KDT PdF MU. Brno, 2006.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.