RJ2MK_DIS3 Didaktika RJ 3

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/6/0. 6 hodin bezkontaktní výuky. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dagmar Kyselová
Předpoklady
Absolvování RJ2MK_DIS2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl představuje metodika nácviku fonetiky, grafiky, lexika a gramatiky, metodika čtení, poslechu, ústního a písemného vyjadřování, odhadu, práce se slovníkem. Předmět je zaměřen na formy nácviku výuky řečových dovedností v jazykové třídě. Po vymezení vztahu k jazykovým prostředkům je věnována pozornost jejich dílčím aspektům, typologii cvičení a různým prostředkům pro aktivizaci výuky. V průběhu tohoto semestru si studenti připravují metodické listy na základě témat praktické části státní závěrečné zkoušky, kde mimo jiné navrhnou, jak by danou problematiku aplikovali ve výuce. Uvedené metodické listy budou studenti prezentovat rovněž u státní závěrečné zkoušky. Po absolvování tohoto kurzu by student měl být schopen: definovat řečové dovednosti; vysvětlit jejich vztah k jazykovým prostředkům; navrhnout příklady v metodických listech; aplikovat dané poznatky a dovednosti v praxi.
Osnova
  • Metodika nácviku fonetiky, grafiky, lexika a gramatiky. Metodika čtení, poslechu, ústního a písemného vyjadřování. Odhad, práce se slovníkem, kompenzační vyjadření. Minivyučování. Video - ukázky vyučovacích hodin. Nová maturita, Evropské jazykové portfolio.
Literatura
  • PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001, 196 s. ISBN 8023874829. info
  • CHODĚRA, Radomír. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2000, 167 s. ISBN 8070421576. info
  • CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků : didaktika cizích jazyků jako vědní obor. Praha: Apra, 1993, 135 s. ISBN 9999001971. info
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
  • CÍCHA, Václav. Metodika ruského jazyka. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, s. 241-497. info
  • CÍCHA, Václav. Metodika ruského jazyka. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 241 s. info
Výukové metody
Seminární prezentace, třídní diskuse, skupinová práce. Modulová práce a příprava, čtení, projekty.
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu: 1. Aktivní účast na seminářích, tolerance dvou absencí. Pravidelná domácí příprava. Příprava a realizace mikrovýstupu (temata a problémové otázky budou zadávana průběžně ve výuce). 2. Vedeni Portfolia. 3. Zápočet formou písemného testu. Test. Ukončení: zápočet. Požadavky na ukončení: splnění seminárních úkolů a aktivní účast (70%). Test (za úspěšný se považuje test s minimálně 70 % správných odpovědí).
Vyučovací jazyk
Ruština
Navazující předměty
Informace učitele
Doporučuji pravidelnou účast a průběžné plnění zadaných dílčích úkolů. 6 bezkontaktních hodin výuky – zpracování dílčích seminárních prací, písemných úkolů a projektů s poznámkovým aparátem a seznamem použité literatury: - metody, formy práce, strategie, nácvik, samostatné procvičení a vytváření vlastních návrhů cvičení dle konkrétní zvolené metody Tyto seminární práce budou prezentovány v kontaktních hodinách a zároveň umístěny ve studijních materiálech v ISu MU. Studenti získají tak přehled o práci svých kolegů, mohou se vyjádřit k jednotlivým vystaveným pracím, zahájit a vést diskusi na dané téma. V rámci ISu MU je provedena kontrola vyučujícím i realizace individuální komunikace s jednotlivými studenty. Bude hodnocena schopnost samostatné analýzy a interpretace tématu studentem i schopnost studenta shrnout v závěru práce význam, klady a zápory jednotlivých strategií metod, jedním z hodnotících kritérií bude samostatnost kritických úvah studenta, ale také schopnost vyhledat a adekvátně použít sekundární literaturu. Termín odevzdání práce bude v posledním výukovém týdnu semestru. Pokud práce bude obsahovat chyby (jazykové či faktické), nebude přijata a bude vrácena studentovi k přepracování.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.