RV2MP_1AEK Aplikovaná ekologie

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Dana Křivánková (cvičící)
Ing. Aleš Máchal (cvičící), PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (zástupce)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- po absolvování předmětu student chápe význam environmentálního vzdělávání - prezentuje vlastní názor a efektivně argumentuje,navrhne didaktické zpracování vybraného tématu - definuje aktuální globální problémy životního prostředí, identifikuje jejich příčiny a navrhuje možnosti řešení, diskutuje o smyslu a možnostech péče o životní prostředí v ČR a EU - chápe význam a postavení ekologické výchovy ve výuce na ZŠ, vyjmenuje možnosti ekologických výukových programů jako součást výuky na ZŠ a využívá je - reviduje svůj hodnotový žebříček v souvislosti s ekologicky příznivým způsobem myšlení a jednání, aplikuje vědomosti a dovednosti v praktickém životě, aktivně vyhledává nové informace o životním prostředí
Osnova
  • 1. Smysl a možnosti péče o životní prostředí v ČR a EU. 2. Informace o životním prostředí, právo na informace o životním prostředí. 3. Ochrana přírody a krajiny v ČR a EU. 4. Vybrané globální problémy životního prostředí. 5. Tzv.domácí ekologie v každodenní praxi rodiny a školy. 6. Postavení ekologické výchovy ve výuce na ZŠ, výuka v přírodě a ve školní zahradě, pobytové kurzy EV. 7. Ekologická výchova v rodině a v mimoškolních činnostech. 8. Účinnost enviromentálního působení školy a možnosti jeho zvyšování. 9. Ekologické výukové programy jako součást výuky na ZŠ. 10. Hodnotové orientace a ekologicky příznivé způsoby lidského jednání.
Literatura
  • DOHNAL, Vítězslav a Pavel ČERNÝ. Stát, kraj, obec a občan při ochraně životního prostředí. 2., přeprac. vyd. Brno: Ekologický právní servis, 2003, 111 s. ISBN 80-86544-04-4. info
  • LIBROVÁ, Hana. Vlažní a váhaví (Kapitoly o ekologickém luxusu). 1. vyd. Brno: Doplněk, 2003, 320 s. Společensko-ekologická edice, svazek 8. ISBN 8072391496. info
  • MÁCHAL, Aleš, Mojmír VLAŠÍN a Dagmar SMOLÍKOVÁ. Desatero domácí ekologie. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2002, 159 s. info
  • DEJMALOVÁ, Kateřina a Josef PETERKA. Ekologická čítanka : pozdě na budoucnost? První vydání. Praha: Fortuna, 2001, 214 stran. ISBN 8071688037. info
  • MÁCHAL, Aleš a Josef HUSTÁK. Malý ekologický a environmentální slovníček. Illustrated by Galina Slámová. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2001, 55 s. ISBN 809029541X. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 235 s. ISBN 80-7178-474-5. info
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
  • GORE, Al. Země na misce vah : ekologie a lidský duch. Edited by Jan Jařab. Vyd. 2. Praha: Argo, 2000, 374 s. ISBN 8072033107. info
  • BRANIŠ, Martin. Základy ekologie a ochrany životního prostředí :učebnice pro střední školy. Vyd. 1. Praha: INFORMATORIUM, 1997, 143 s. ISBN 80-86073-03-3. info
  • MÁCHAL, Aleš a Mojmír VLAŠÍN. Desatero domácí ekologie :praktický rádce, jak se nejen doma chovat šetrněji k životnímu prostředí. 2., upr. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 76 s. ISBN 80-902203-2-0. info
  • MÁCHAL, Aleš. Špetka dobromysli :kapitoly z praktické ekologické výchovy. 1. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 153 s. ISBN 80-901668-6-5. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 8085931338. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
  • LIBROVÁ, Hana. Pestří a zelení :(kapitoly o dobrovolné skromnosti). Vyd. 1. Brno: Veronica, 1994, 218 s. ISBN 80-85368-18-8. info
  • KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 87 s. ISBN 800426266X. info
  • LORENZ, Konrad. 8 smrtelných hříchů. Vyd. 1. V Praze: Panorama, 1990, 99 s. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou terénního cvičení v ekologickém středisku Krásenko. Studenti absolvují cyklus přednášek a diskusí na jednotlivá ekologická témata a zpracovávají zadané seminární práce.
Metody hodnocení
Student se aktivně účastní terénního cvičení a prokáže během rozpravy teoretické znalosti. Prezentuje a obhájí seminární práci na vybrané téma (student si vybírá z celkové databáze 20 témat).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: víkendový výjezd.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012.