RV2MP_3VYR Výchova v rodině

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/0/1. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (cvičící)
Garance
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Rozvrh
Čt 13:25–14:10 učebna 27
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování student rozumí pedagogicko-psychologickým souvislostem výchovy v rodině, je schopen identifikovat protektivní a rizikové faktory procesu individuace a socializace v rodinném kontextu.
Osnova
  • Některá klíčová témata: Rodičovství - charakteristika rolí. Specifické znaky výchovné role otce, matky, sourozenců a prarodičů, specifické rodinné konstelace. Východiska (strategie) pro výchovu dětí v rodině. Prostředky facilitace rozvoje kreativity. Problémové dítě v rodině a ve škole. Vývoj vztahu adolescenta k rodičům a sourozencům, podstata separačního procesu.
Literatura
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 108 s. ISBN 9788073675042. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém? 6. vyd. Praha: Portál, 2007, 109 s. ISBN 9788073672706. info
  • BEAN, Reynold. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 86 s. ISBN 80-7178-035-9. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Vyd. 2. Praha: Avicenum, 1989, 335 s. info
  • LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Člověk známý neznámý : kapitoly z praktické psychologie. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1959, 469 s. URL info
Výukové metody
Výuka probíhá formou kazuistického semináře.
Metody hodnocení
Podmínkou úspěšného zakončení předmětu je odevzdání kazuistiky (zadání s možností výběru najdou studenti v agendě "Studijní materiály").
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/whealthedu/
BEAN, R. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha : Portál, 1995. ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. DINKMEYER, D., McKAY, G.D. Step: Efektivní výchova krok za krokem. Prah : Portál, 1995 ELLIOTTOVÁ, M. Jak ochránit své dítě. Praha : Portál, 1995. HAUSEROVÁ-SCHONEROVÁ, I. Děti potřebují prarodiče. Praha : Portál, 1998. HELUS, Z. Vyznat se v dětech. Praha : SPN, 1984. KOMENSKÝ, J. A. Informatorium školy mateřské. Praha : SPN, 1958. LEMAN, K. Sourozenecké konstelace. Praha : Portál, 1997. MATĚJČEK, Z. Děti a rodina. Praha : SPN, 1992. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha : SPN, 1992. MATOUŠEK, O.,KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 1998. SATIROVÁ, V. Kniha o rodině. Praha : Práh, 1998. ISBN 80-901 325-0-2. SHEDYOVÁ-KUREINKOVÁ, M. Problémové dítě v rodině a ve škole. Praha : Portál, 1998. STŘELEC, S., MARHOUNOVÁ, J., MARÁDOVÁ, E., ŘEHULKA, E. Kapitoly z rodinné výchovy. Praha : Fortuna, 1992. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2000.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012.