SA4BP_VVC2 Výchova mimo vyučování 2 - Metodika volnočasových aktivit

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/3/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh
Po 15:15–17:50 ZŠ Křídlovická
Předpoklady
Předmět je určen pro studenty prezenční formy bakalářského studia oboru Sociálně pedagogické asistentsví.
Předpoklady pro práci studentů:
- Vypracování a odevzdání metodického listu vybrané volnočasové činnosti, praktická realizace aktivity v semináři s důrazem na kvalitní metodické provedení.
- Zpracování týdenního tábora (po stránce organizační, metodické, obsahové).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář navazuje na předmět Výchova ve volném čase (přednáška) a je zaměřen na metodickou přípravu praktických činností ve volném čase, plánovaní a přípravu pobytů ve volném čase (táborů, soustředění pro děti, klienty apod.).
Po ukončení kurzu bude student schopen:
- projektovat vlastní volnočasové koncepce, kurzy, tábory;
- využívat specifických metod (her) apod.
Osnova
  • Metodická příprava praktických činností ve volném čase.
  • Pokyny k přípravě činnosti:
  • 1. Student si zvolí volnočasovou aktivitu (oblast hudebně-pohybová, výtvarná, technická apod.).
  • 2. Stanoví věkovou skupinu, pro kterou je aktivita určena; vytyčí si cíl a úkoly, ke kterým by měla činnost směřovat. Zvolí metodu.
  • 3. Vypracuje metodický postup pro realizaci s danou věkovou skupinou (za využití nákresů, didaktických pomůcek apod.) včetně motivace.
  • 4. Podle metodického listu (odevzdat vyučujícímu + kopie v příloze e-mailu) provede realizaci činnosti v semináři se spolužáky.
  • 5. Provede sebereflexi úskalí a chyb ve zpracování a realizaci.
  • Zpracování týdenního tábora (po stránce organizační, metodické, obsahové).
Literatura
  • PÁVKOVÁ, J. aj. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002.
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5.
  • NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 2003, 119 s. ISBN 80-7315-012-3. info
  • NĚMEC, Jiří. Od prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 111 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9. info
  • PŘADKA, M. aj. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
  • PŘADKA, M. Kapitoly z dějin sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
  • VÁŽANSKÝ, M. Volný čas a pedagogiky zážitku. Brno : MU, 1992.
  • VÁŽANSKÝ, Mojmír a Vladimír SMÉKAL. Základy pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 176 s. ISBN 80-901737-9-9. info
  • Časopis Vychovávateľ. Bratislava : Educatio. ISSN 0139-6919.
  • Časopis Gymnasion. Praha : Prázdninová škola Lipnice. ISSN 1214-603X.
  • ZAPLETAL, Miloš. Hry v klubovně (Variant.) : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1986] : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1996]. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Hry ve městě a na vsi (Variant.) : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1988] : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1998]. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Nové psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 223 s. ISBN 80-7178-235-1. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Výpravy za dobrodružstvím. 2. vyd., v nakl. Leprez 1. Praha: Leprez, 1998, 363 s. ISBN 80-86061-16-7. info
  • CHOUR, Jiří, Miloš ZAPLETAL a Jaroslav FOGLAR. Etapové hry. Liberec: Skauting, 1997, 301 s. ISBN 80-85421-18-6. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. vyd. Praha: Portál, 1995, 174 s. ISBN 80-7178-042-1. info
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Translated by Gabriela Nová. 2. vyd., v Dialogu 1. vyd. Liberec: Dialog, 1992, 193 s. ISBN 80-85194-52-X. info
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají [Berne, 1992]. Liberec: Dialog, 1992. ISBN 80-85194-51-1. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká kniha deskových her. První vydání. Praha: Mladá fronta, 1991, 178 stran. ISBN 8020401881. info
  • BAKALÁŘ, Eduard a Vojtěch KOPSKÝ. I dospělí si mohou hrát [Bakalář, 1987]. Vyd. 2., upr. a dopl. Praha: Pressfoto, 1987, 194 s. : i. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vydání druhé. Praha: Olympia, 1987, 629 stran. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1986, 573 s. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Moderní společenské hry : s psychologickou tematikou. Praha: Mladá fronta, 1980. info
  • MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Umění odpočívat. 1. vyd. Praha: Práce, 1978, 208 s. URL info
  • BAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát. Vydání 1. Praha: Pressfoto, 1976, 194 stran. URL info
  • ZAPLETAL, Miloš. Encyklopedie her : 1000 her v tělocvičně, na hřišti, na louce, ve městě, v terénu, v místnosti. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1973, 242 s. URL info
  • HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1971, 226 s. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Jak vést letní tábor. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1969, 264 s. URL info
  • ZAPLETAL, Miloš. Pokladnice her : 116 nejlepších stolních her z celého světa. Praha: Mladá fronta, 1968, 246 s. URL info
Výukové metody
Praktická výuka, presentace, diskuse, skupinové projekty, samostudium.
Metody hodnocení
Předmět je koncipován jako seminář, navazující na přednášku a seminář (Teorie a metodika her) v semestru. Je ukončen zápočtem.
Pro ukončení student musí:
- Vypracovat a odevzdat metodického listu vybrané volnočasové činnosti, prakticky realizovat aktivitu v semináři s důrazem na kvalitní metodické provedení.
- Zpracovat týdenní tábor (po stránce organizační, metodické, obsahové).
- Aktivně se podílet na chodu semináře.
Navazující předměty
Informace učitele
E-leraningová podpora výuky: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1507
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012.