PdF:SA4BP_ZSpP Úvod do speciální pedagogiky - Informace o předmětu
SA4BP_ZSpP Úvod do speciální pedagogiky
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Rozvrh
- Út 12:30–13:15 budova E - učebna 26
- Předpoklady
- Předmět je součástí společného základu prezenčního studia oboru Sociálně pedagogické asistentství.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociálně pedagogické asistentství (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Předmět SA4BP_ZSpP Úvod do speciální pedagogiky v teoretické rovině uvádí do problematiky edukace jedinců se specifickými vzdělávacími potřebami. Na předmět na navazují další odborné předměty, garantované Katedrou speciální pedagogiky PdF MU.
Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:
- vymezit postavení oboru Speciální pedagogika v pedagogických a pomáhajících disciplích;
- definovat základní oblasti odborného zájmu oboru a možnosti přístupu k jedincům se specifickými potřebami;
- porozumět specifikům jednotlivých postižení a možnostem edukace jedinců s těmito postiženími. - Osnova
- Osnova předmětu, okruhy pro závěrečnou zkoušku:
- 1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína. Pojetí, postavení v systému vědních oborů.
- 2. Nástin vývoje historie SP. Současný stav a trendy v péči o postižené u nás a v zahraničí.
- 3. Klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy (defekt, defektivita, socializace), komprehensivní rehabilitace, diagnostické a terapeutické metody.
- 4. Socializace, integrace/inkluze. Legislativa k integraci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR po roce 1989.
- 5. Metody speciální pedagogiky. Komplexní rehabilitační péče.
- 6. Integrovaný pedagogicko-psychologický poradenský systém. Výchovný poradce na školách, pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogické centra, střediska výchovné péče, IPPP.
- 7. Speciálně-pedagogická diagnostika.
- 8. Psychopedie. Pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, etiologie, charakteristika jednotlivých stupňů MR.
- 9. Somatopedie. Klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, malformace, amputace, DMO – formy, DMO jako kombinované postižení, LMD, chronická onemocnění – charakteristika, epilepsie, alergická a astmatická onemocnění, problematika výchovy a vzdělávání dětí a mládeže s tělesným a zdravotním postižením. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, herní terapie.
- 10. Etopedie. Pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chování a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče.
- 11. Logopedie. Etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých vad a poruch, systém logopedické péče v ČR.
- 12. Surdopedie. Etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komplexní péče o sluchově postižené, specifika edukace dítěte se sluchovou vadou, školy pro žáky s vadou sluchu.
- 13. Oftalmopedie. Vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR.
- 14. Kombinované vady – definice, rehabilitační třídy pomocné školy, bazální stimulace.
- 15. Autismus – etiologie, znaky, edukace jedinců s autismem.
- 16. Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika, význam použití.
- 17. Nové terapeutické přístupy v práci s postiženými jedinci. Hipoterapie, canisteterapie, muzikoterapie, arteterapie atd.
- 18. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, herní terapie. Dobrovolnictví v nemocnicích.
- 19. Význam a pozice volného času v životě postiženého jedince. Styčné body speciální a sociální pedagogiky.
- 20. Sociální pedagog, pedagog volného času ve speciálně-pedagogickém zařízení. Uplatnění, možnosti.
- Literatura
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
- NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
- PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno : MU, 1997.
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně-pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-86633-08-X.
- CHVÁTALOVÁ, I. Jak se žije dtem s postižením. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-588-1.
- GILLBERG, CH.; PEETERS, T. Autismus zdravotní a výchovné aspekty. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2.
- MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc : UP, 1999.
- MÜLLER., O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc : UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9.
- Výukové metody
- Přednáška s podněty k samostudiu a individuální přípravě k zápočtovému testu.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška.
Ukončení: zápočet.
Požadavky k ukončení: zápočtový test. - Navazující předměty
- SA4BP_ZSP1 Základy speciální pedagogiky 1 - psychopedie
- SA4BP_ZSP2 Základy speciální pedagogiky 2 - logopedie
- SA4BP_ZSP3 Základy speciální pedagogiky 3 - surdopedie
- SA4BP_ZSP4 Základy speciální pedagogiky 4 - oftalmopedie a somatopedie
- SA4BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 - etopedie
- SA4BP_ZSP6 Základy speciální pedagogiky 6 - specifické poruchy učení
- SA4BP_ZZN Základy zdravotních nauk
- Informace učitele
- Elektronická podpora předmětu: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=790.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/SA4BP_ZSpP