PdF:SP3MK_ADI Speciální pedagogika 2 ADI - Informace o předmětu
SP3MK_ADI Speciální pedagogika - Základy adiktologie
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 0/0/8. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Předpoklady
- Zájem o problematiku autismu, základní znalosti, praxe u osob s autimsem vítána, seminář není vhodný pro studenty prvních ročníků.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto semináře bude student schen vysvětlit termíny jako charakteristika autismu a spektrum autistických poruch, pervasivní vývojové poruchy, Aspergerův syndrom, etiologie, diagnostika, specifické problémy spojené s autismem, triáda postižení, GFCF dieta, alternativní formy komunikace u jedinců s diagnózou autismus, bude umět vytvořit speciální didaktické pomůcky, bude schopen popsat systém vzdlávání určený žákům s poruchami autistického spektra, dokáže charakterizovat TEACCH program. Výstupy z učení: Student umí vyjmenovat jednotlivé poruchy autistického spektra, dovede charakteŕizovat autismus, dokáže detailně popsat Aspergerův syndrom, orientuje se v etiologii a diagnostice, umí vytvořit speciální didaktické pomůcky, je schopen dítě s PAS zařadit do systému vzdlávání, umí charakterizovat TEACCH program.
- Osnova
- 1. Charakteristika postižení.
- 2. Okruh osob s autismem. Projevy autismu.
- 3. Etiologie a výskyt autismu.
- 4. Triáda diagnostických kritérií autismu.
- 5. Diagnostika autismu.
- 6. Posuzovací škály.
- 7. Poruchy autistického spektra (PAS).
- 8. Aspergerův syndrom.
- 9. Poradenství.
- 10. Edukace jedinců s autismem.
- 11. Teacch program.
- 12. Son-rise program.
- 13. GFCF dieta.
- 14. Další terapie a přístupy.
- 15. Organizace pro podporu osob s autismem.
- 16. Srovnání se zahraničním.
- 17. Literatura k autismu.
- Literatura
- GILLBERG, CH., PEETERS, T. Autismus zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál, 2003. 122s. ISBN 80-7178- 856-2.
- PEETERS, T. Autismus. Od teorie k výchovně vzdělávací intervenci. Praha: Scientia, 1998. ISBN 80-7183-114-X.
- SCHOPLER, E. Příběhy dětí s autismem a příbuznými poruchami vývoje. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-292-5.
- HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V. Dětský autismus. Praha: Portál. 2004. ISBN 80-7178-813-9.
- JELÍNKOVÁ, M. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-042-0.
- Výukové metody
- Teoretická příprava formou konzultace, účast studentů doporučená a jsou nutné základní znalosti z oblasti psychopedie.
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška hodnocena dle běžných postupů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/SP3MK_ADI