SP3MK_VV Edukace žáků s více vadami

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování tohoto přemětu jsou studenti schopni porozumět problematice výchovy, vzdělávání a podpory žáků a jedinců s těžkým a kombinovaným postižením.
Osnova
  • Terminologické vymezení pojmů těžké a kombinované postižení, etiologie, klasifikace
  • Legislativa ke vzdělávání žáků s těžkým a kombinovaným postižením
  • Specifika vzdělávání žáků s těžkým a kombinovaným postižením
  • Raná péče
  • Poradenské služby (těžké postižení, mentální, tělesné, zrakové postižení, autismus, hluchoslepota)
  • Vzdělávací programy pro vzdělávání žáků s těžkým a kombinovaným postižením, stupně vzdělání, hodnocení
  • DMO jako kombinované postižení
  • Hluchoslepota - charakteristika, edukace, komunikace
  • Alternativní a augmentativní komunikace
  • Intervence u těžce a kombinovaně postižených osob - snoezelen, koncept Bazální stimulace, zooterapie
Literatura
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 140 s. ISBN 8024411547. info
Výukové metody
přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Písemný test (24 otázek)
Informace učitele
Odborná literatura: JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3204-9. KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace - cesta ke vzdělávání těžce postižených dětí. Praha: TECH-MARKET, 1996. ISBN 80-902134-1-3. KUBOVÁ, L. Piktogramy. Metodická příručka a učebnice pro výuku pomocí obrázků. Praha: Tech-Market, 1997 LUDÍKOVÁ, L. a kol. Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1154-7. LUDÍKOVÁ, L. SOURALOVÁ, E. Hluchoslepota. Základy znakové řeči pro hluchoslepé. Úprava prostředí pro výchovu a vzdlávání hluchoslepých. Olomouc: UP, 1999 LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Scientia, 2001. ISBN 80-7183-256-1. KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996. MULLER, O. (ed.) Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: UP, 2005. ISBN 80-244-1075-3 PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7. SCHOPLER, MESIBOV. Autistické chování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-139-9. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2. VANČOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapentia, 2001. ISBN 80-967180-7-X. VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. 2. přepracované a rozšíené vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým mentálním postižením. Praha: IPPP, 2001 VÍTKOVÁ, M., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., EHEK, J. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011.