PdF:SP4MP_ISVP Inklusivní vzděl. žáků se SVP - Informace o předmětu
SP4MP_ISVP Inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Předpoklady
- Tento předmět je určen pro studenty magisterského stupně studijního oboru Speciální pedagogika. Studenti musí mít splněny předměty Didaktiky předmětů 1. stupně základní školy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Metodika speciálních škol 1 a 2 (SP4MP_MSP1; SP4MP_MSP2).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu budou studenti schopni, na základě znalosti specifik žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a přehledu o speciálních metodách a formách práce pro žáky se SVP, uceleně nahlížet na problematiku inkluzivního vzdělávání a řešit konkrétní situace a organizační záležitostí spjaté s inkluzivním vzděláváním (příprava materiálů, metody a formy výuky ). Prostřednictvím skupinového projektu chce tento předmět pomoci studentům uvědomit si všechny souvislosti spojené s každodenní realitou inkluzivního vzdělávání.
- Osnova
- Klíčová slova: žák se speciálními vzdělávacími potřebami, inkluzivní vzdělávání, metody a formy práce, zrakové postižení, sluchové postižení, mentální postižení, tělesné postižení, souběžné postižení vice vadami, poruchy autistického spektra, narušená komunikační schopnost, sociální znevýhodnění
- 1. Inkluzivní vzdělávání – definice, principy, filosofie
- 2. Současný stav inkluzivního vzdělávání v České republice – legislativa, vzdělávací politika
- 3. Inkluzivní vzdělávání v mezinárodních dokumentech
- 4. Inkluzivní vzdělávání v zahraničí – důraz na Velkou Británii, USA
- 5. Projekt – komplexní navržení řešení konkrétní vzdělávací situace žáka se SVP v inkluzivním prostředí.
- 6. Prezentace – prezentace vypracovaného projektu a diskuse o navržených řešeních
- Literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 223 s. ISBN 978-80-210-5103-4. info
- BAERTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání. Brno: MSD, 2009, 223 s. pedagogická oblast. ISBN 978-80-210-5103-4. info
- VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER, Marie VÍTKOVÁ, Zdeňka KOZÁKOVÁ, Iva STRNADOVÁ a Monika MUŽÁKOVÁ. Psychopedie. 3. doplněné a upravené vy. Praha: Parta, 2007, 386 stran. ISBN 9788073200992. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 247 s. ISBN 9788073151584. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
- VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003, 322 s. ISBN 8024406985. info
- KOCUROVÁ, Marie. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy :(specifické poruchy učení z pohledu vzdělávacích šancí) : monografie. Edited by Markéta Šálená. 1. vyd. Dobrá Voda u Pehřimova: Aleš Čeněk, 2002, 416 s. ISBN 80-86473-23-6. info
- PULDA, Miloš. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 69 s. ISBN 802102481X. info
- KEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 2. upr. vyd. Praha: Septima, 1998, 91 s. ISBN 8072160516. info
- SCHOPLER, Eric, Robert J. REICHLER a Margaret LANSING. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami :příručka pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 271 s. ISBN 80-7178-199-1. info
- JANOTOVÁ, Naděžda a Karla SVOBODOVÁ. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. 1. vyd. Praha: Septima, 1996, 64 s. ISBN 80-85801-72-8. info
- Výukové metody
- projekt; konzultace; skupinová práce; prezentace
- Metody hodnocení
- hodnocení skupinového projektu a jeho prezentace
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/SP4MP_ISVP