SP4MP_PTE2 Specializace: E Intervence v etopedii 2

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Po 14:20–16:00 učebna 19a
Předpoklady
SP4MP_PTE1 Spec. Interv. v eto 1
Absolvování specializace v etopedii a intervence v etopedii 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení s pedagogickou intervencí ve fázi rehabilitace v prostředí ústavního zařízení. Dále se student seznámí s pojmy stabilizace a posilování osobní a sociální identity prostřednictvím podpory aktivní participace jedince s PCH. Důraz je kladen na osobnost pedagoga jako facilitátora v procesu rehabilitace. Po úspěšném absolvování předmětu sudent dokáže použít výtvarných a tvůrčích technik při vstupní, průběžné a následné diagnostice jedince s PCH.
Osnova
  • Okruhy: 1. Rehabilitační fáze ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, úkoly, formy naplňování 2. Význam stabilizace osobní identity jednice s PCH ve fázi rehabilitace 3. Význam stabilizace sociální identity jednice s PCH ve fázi rehabilitace 4. Prostředky a podmínky stabilizace osobní identity jednice s PCH ve fázi rehabilitace 5. Prostředky a podmínky stabilizace osobní identity jednice s PCH ve fázi rehabilitace 6. Prostředky a podmínky diagnostiky jednice s PCH ve fázi rehabilitace 7. Osobnost pedagoga jako facilitátora v procesu rehabilitace
Literatura
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 197 stran. ISBN 8024705869. info
  • Krizová intervence. Edited by Daniela Vodáčková. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 543 s. ISBN 80-7178-696-9. info
Výukové metody
diskuse v hodině, skupinové projektky, prezentace,
Metody hodnocení
Odevzdání eseje na vybrané téma. Zápočet.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Literatura: AUGER, M, BOUCHARLAT, CH.: Učitel a problémový žák, Vyd.1., Portál, Praha, 2003, ISBN 80-7178-907-0 CAMPBELLOVÁ, J: Techniky arteterapie ve výchově, sociální a klinické praxi, Vyd., Portál, Praha, 1998, ISBN 80-7178-428-1 ČAČKA, O. Psychologie dítěte. Tišnov: SURSUM, 1996, ISBN 80-85799-03-0. ČÁP, J., MAREŠ, J.: Psychologie pro učitele,1.vyd., Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X HENRIKSEN, J., VETLENSEN, A. J.: Blízké a vzdálené, Albert, Boskovice, 2000. ISBN 80-85834-85-5, 210 s. PIAGET, J.: Psychologie inteligence, 2. vyd. Praha: Portál s.r.o., 1999. ISBN 80-7178-309-9 STUCHLÍKOVÁ, I, PROKEŠOVÁ, L. KREJČÍ, M,: Zvládání emočních problémů školáků, Vyd., Portál, Praha, 2005, ISBN 80-7178-534-2 ŠIMANOVSKÝ, Z.: Hry s hudbou a techniky muzikoterapie, Vyd.2, Portál, Praha, 1998, ISBN 80-7178-557-1 VOJTOVÁ, V. : Kapitoly etopedie I.,Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. MU Brno, 2004, ISBN 80-210-532 VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I.: Aplikovaná sociální psychologie II.,Grada, Praha, 2001. ISBN 80-247-0042-5 Související legislativa v platném znění Web:
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti SP - etopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, jaro 2005, jaro 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.