PdF:SP4MP_SPP4 Specializace: Ed. jedinců s MP - Informace o předmětu
SP4MP_SPP4 Specializace:P Edukace jedinců s metálním postižením
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Po 16:10–19:40 učebna 53
- Předpoklady
- Student musí mít absolvovány všechny předchozí specializace Edukace jedinců s mentálním postižením (2 specializace).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem této specializace je doplnění chybějících znalostí z oblasti Edukace jedinců s mentálním postižením. Bližší zaměření na jednotlivé syndromy. Autismus. Downův syndrom.
Výstupy z učení:
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit vzdělávání jedinců s mentálním postižením v jednotlivých obdobích života a s různou mírou mentálního postižení; použít naučené znalosti ke správné diagnostice; vytvořit individuální vzdělávací plán pro žáka s mentálním postižením; předkládat argumentačně promyšlená rozhodnutí o zařazení dítěte i dospělého s mentálním postižením do školních a sociálních systémů; na základě nabytých znalostí být dobrým učitelem v praxi - Osnova
- 1. Turnerův syndrom. 2. Prader – Willi syndrom. 3. Fenylketonurie. 4. Galaktosemie. 5. Schizofrenie. 6. Psychické poruchy. 7. Lidská práva osob s mentálním postižením. 8. Pracovní uplatnění osob s mentálním postižením. 9. Sexualita osob s mentálním postižením. Partnerský a rodinný život. 10. Formy bydlení pro osoby s mentálním postižením. 11. Komunitní služby nabízené osobám s mentálním postižením v naší zemi. 12. Srovnání situace u nás se zahraničím. 13. Literatura týkající se okruhů. Autismus 1. Charakteristika postižení. 2. Okruh osob s autismem. Projevy autismu. 3. Etiologie a výskyt autismu. 4. Triáda diagnostických kritérií autismu. 5. Diagnostika autismu. 6. Posuzovací škály. 7. Poruchy autistického spektra (PAS). 8. Aspergerův syndrom. 9. Poradenství. 10. Edukace jedinců s autismem. 11. Teacch program. 12. Son-rise program. 13. GFCF dieta. 14. Další terapie a přístupy. 15. Organizace pro podporu osob s autismem. 16. Srovnání se zahraničním. 17. Literatura k autismu. Downův syndrom 1. Charakteristika postižení. 2. Fyziognomické zvláštnosti osob s DS. 3. Specifické zdravotní potíže osob s DS. 4. Etiologie DS. 5. Formy DS. 6. Prenatální diagnostika. 7. Vývoj dítěte s DS od narození po dospělost. 8. Rodina dítěte s DS. 9. Poradenství. 10. Edukace jedinců s DS. 11. Organizace pro podporu osob DS. 12. Literatura k Downovu syndromu.
- Literatura
- HOWLIN, P. Autismus u dospívajících a dospělých. Cesta k soběstačnosti. Praha : Portál, 2005. 295s. ISBN 80-7367-041-0.
- SELIKOWITZ, M.: Downův syndrom. Praha: Portál, 2005. Z anglického originálu Down Syndrome, vydaného Oxford University Press, New York, 1997, přeložila Dagmar Tomková. ISBN 80-7178-973-9.
- BAZALOVÁ, B. Asperger Syndrome - Genius or Disability? In Šimoník, O.; Vítková, M. a Šimoník, O.; Vítková, M. Education and Talent 1. MSD, spol. s.r.o. Brno: PdF MU, 2008, s. 61-69, 10 s. Výzkumné zprávy číslo 2. ISBN 978-80-7392-033-3. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 stran. ISBN 9788073151447. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Vydání první. Brno: MSD, spol. s r.o., 2006, 208 stran. ISBN 8086633403. info
- BAZALOVÁ, Barbora. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v evropských zemích. 2006. info
- BAZALOVÁ, B. a J. HULIÁKOVÁ. Zkušenosti se sexualitou klientů ÚSP pro tělesně postiženou mládež Kociánka Brno. In Sexualita mentálně postižených. Praha: Orfeus, 2004, s. 62 - 68, 80 s. ISBN 80-903519-0-5. info
- SCHOPLER, Eric. Psychoedukační profil, revidované vyd (PEP-R) :individuální hodnocení a léčebně vzdělávací program pro děti s autismem a děti s podobným vývojovým postižením. Translated by Miroslava Jelínková. Praha: Modrý klíč, 2000, 168 s. ISBN 80-902494-2-6. info
- Výukové aktivity pro děti s autismem. Edited by Radovan Netušil - Eric Schopler - Margaret Lansing - Leslie Waters, T. Praha: Modrý klíč, 2000, 260 s. ISBN 80-902494-3-4. info
- SCHOPLER, Eric. Příběhy dětí a autismem a příbuznými poruchami vývoje :výchova a vzdělávání dětí s autismem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 172 s. ISBN 80-7178-202-5. info
- SCHOPLER, Eric, Robert J. REICHLER a Margaret LANSING. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami :příručka pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 271 s. ISBN 80-7178-199-1. info
- SCHOPLER, Eric a Gary B. MESIBOV. Autistické chování. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 303 s. ISBN 80-7178-133-9. info
- PUESCHEL, Siegfried M. Downův syndrom : pro lepší budoucnost : metodická příručka pro rodiče. Translated by Dana Maděrová. Praha: Tech-Market, 1997, 131 s. ISBN 8086114155. info
- Výukové metody
- Seminář v rozsahu 4h, aktivní účast nutná, návštěvy zařízení.
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška v rozsahu celé psychopedie Bc. i Mgr. studia, účast na semináři nutná.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/SP4MP_SPP4