PdF:SPSPC_SP2d Specializace 2d Somatopedie - Informace o předmětu
SPSPC_SP2d Specializace 2d Somatopedie
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 0/0/40. 40 hodin. 18 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Předpoklady
- 75% účast
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Specializace - somatopedie 1. SP4BP_SPT1. Rozšíření informací k problematice edukace jedinců s tělesným postižením a těžkým postižením. Porozumět a vysvětlit: program rané péče, mozková obrna, etiologie, formy, zvláštnosti, specifika ve výuce, speciálně pedagogická diagnostika u tělesně postižených, symptomatické poruchy řeči u DMO, alternativní komunikace, IVP, terapie, profesní orientace a pracovní uplatnní, specifika práce u seniorů.
- Osnova
- Okruhy: 1. Raná péče u dětí s vývojovými poruchami. 2. Dít s pohybovým postižením v mateské škole. 3. Lateralita diagnostika, se zřetelem k tělesně postiženým, zvláštnosti u amputací, deformací a hemiparéz. 4. Posuzování školní zralosti u dětí s MO. 5. Příprava tělesně postiženého dítěte na vstup do školy (úkoly rodiny, mateské školy, SPC, rehabilitaního stacionáe). 6. SPC pro tělesně postižené, organizace, význam, zaměření činností. 7. Zvláštnosti ve výuce žáků s tělesným postižením. 8. Profesní orientace jedinců s tělesným postižením a jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem. 9. Hemiparéza (rozvoj hemiparézy, reflexní zvláštnosti, fixovaná hemiparéza, poškození dominance motoriky ruky, asymetri ehemisfér, držení těla a chůze, rozdvojené vnímání, narušené sebevědomí a rozvoj osobnosti, terapie, prognóza). 10. Diparéza (diparetický vývoj, reflexy v 6ti měsících, fixovaná diparéza, terapie, prognóza). 11. Kvadruparéza (rozvoj kvadruparézy, reflexní odpovědi typické pro 6ti měsíční dítě s kvadruparézou, fixovaná kvadruparéza, význam narušeného vnímání, terapie a prognóza). 12. Speciálně pedagogická diagnostika se zaměřením na tělesné postižení (obsahová stránka, jednotlivé složky posuzování v RA a OA). 13. Speciálně pedagogická diagnostika hrubé motoriky, zvláštnosti u tělesně postižených, pedagogická intervence. 14. Speciálně pedagogická diagnostika jemné motoriky, zvláštnosti u tělesně postižených, pedagogická intervence. 15. Speciálně pedagogická diagnostika grafomotoriky, kresby a písma u tělesně postižených, pedagogická intervence. 16. Diagnostika řeči a komunikačních schopností u dětí s MO, nápadné znaky orálního vývoje. 17. Individuální vzdělávací program pro předškolní věk (mateřská škola). 18. Individuální vzdlávací program pro školní věk (základní škola). 19. MO jako kombinované postižení (hybné postižení, MR, epilepsie, komunikace, smyslové vady). 20. Symptomatické poruchy řeči u dětí s MO. 21. Souvislosti mezi narušením motoriky a vývojem řeči u dětí s MO (podpora rozvoje řeči u dětí s MO speciálním pedagogem somatopedem. 22. Alternativní a augmentativní komunikace, užití, význam pro výchovu a vzdělávání u tělesně a vícenásobně postižených. Užití počítačů u tělesně postižených. 23. Problematika výchovy a vzdělávání u jedinců s vícenásobným postižením (tělesné + mentální), příslušné Rámcové vzdělávací programy. 24. Terapie ve speciálně pedagogické péči (arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie, zooterapie - cíle, metody, prostředky). 25. Léčebná rehabilitace u klientů s poruchou centrálního motoneuronu (Vojtova metoda reflexní terapie, Bobathova metoda). 26. Profesní orientace žáků s tělesným postižením, druhy škol v rámci středního školství. 27. Význam práce a pracovního uplatnní žáků s tělesným postižením. 28. Podporované zaměstnávání (vznik, cíle, úkoly). 29. Současné zahraniční trendy v péči o tělesně postižené, srovnání s podmínkami v ČR. 30. Srovnání integrace v ČR a ve vybraných zemích EU (kategorizace, podmínky, možnosti).
- Literatura
- povinná literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. První. Brno: MU Brno, 2005, 132 s. AA-7,64 VA - 7,79. ISBN 80-210-3718-0. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 1. vyd. Brno: MU Brno, 2003, 52 s. Speciální pedagogika. ISBN 80-210-3242-1. info
- doporučená literatura
- KÁBELE, F. Rozvíjení hybnosti a ei u dtí s DMO. Praha: MPSV 1986.
- KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených děti. Praha: Tech-Market 1996. ISBN 80-902134-1-3.
- KLENKOVÁ, J. Symptomatické poruchy řeči. In: VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 45-57. ISBN 80 85931-69-9.
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Osobnost a narušení sociálních vztahů žáků s tělesným postižením, zdravotním oslabením a žáků nemocných. 2007. vyd. 2007. URL info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. 1.vydání. Brno: Paido, 2007, 123 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-137-9. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika; Jemná motorika; Hrubá motorika. In Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. 1. vydání. Praha: IPPP ČR, 2005, s. 21-26. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86856-10-0. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Rozvoj v oblasti grafomotoriky, jemné motoriky, hrubé motoriky. In Diagnostika a edukace žáků s těžkým zdravotním postižením. 1. vydání. Praha: IPPP ČR, 2005, s. 43-56. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86856-10-0. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Osobnost žáka s tělesným postižením, chronickým onemocněním a zdravotním oslabením. 1. vyd. Praha: IPPP ČR, 2004, 4 s. 37. ISBN 80-86856-01-1. info
- Výukové metody
- Seminář - interaktivní výuka, exkurze.
- Metody hodnocení
- zkouska - ústní, vypracovaní seminární práce, 75% účast na semináři
- Informace učitele
- Podrobny a aktualizovaný seznam literatury bude předán vyučujícím spolu se sylaby a upřesněním požadavků.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/SPSPC_SP2d