SP_AUT Autismus

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Jana Nováková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Čt 18:00–19:40 učebna 51
Předpoklady
Zájem o problematiku autismu, základní znalosti, praxe u osob s autimsem vítána, seminář není vhodný pro studenty prvních ročníků.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto semináře bude student schen vysvětlit termíny jako charakteristika autismu a spektrum autistických poruch, pervasivní vývojové poruchy, Aspergerův syndrom, etiologie, diagnostika, specifické problémy spojené s autismem, triáda postižení, GFCF dieta, alternativní formy komunikace u jedinců s diagnózou autismus, bude umět vytvořit speciální didaktické pomůcky, bude schopen popsat systém vzdlávání určený žákům s poruchami autistického spektra, dokáže charakterizovat TEACCH program. Výstupy z učení: Student umí vyjmenovat jednotlivé poruchy autistického spektra, dovede charakteŕizovat autismus, dokáže detailně popsat Aspergerův syndrom, orientuje se v etiologii a diagnostice, umí vytvořit speciální didaktické pomůcky, je schopen dítě s PAS zařadit do systému vzdlávání, umí charakterizovat TEACCH program.
Osnova
  • 1. Charakteristika postižení.
  • 2. Okruh osob s autismem. Projevy autismu.
  • 3. Etiologie a výskyt autismu.
  • 4. Triáda diagnostických kritérií autismu.
  • 5. Diagnostika autismu.
  • 6. Posuzovací škály.
  • 7. Poruchy autistického spektra (PAS).
  • 8. Aspergerův syndrom.
  • 9. Poradenství.
  • 10. Edukace jedinců s autismem.
  • 11. Teacch program.
  • 12. Son-rise program.
  • 13. GFCF dieta.
  • 14. Další terapie a přístupy.
  • 15. Organizace pro podporu osob s autismem.
  • 16. Srovnání se zahraničním.
  • 17. Literatura k autismu.
Literatura
  • PEETERS, T. Autismus. Od teorie k výchovně vzdělávací intervenci. Praha: Scientia, 1998. ISBN 80-7183-114-X.
  • JELÍNKOVÁ, M. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-042-0.
  • HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V. Dětský autismus. Praha: Portál. 2004. ISBN 80-7178-813-9.
  • SCHOPLER, E. Příběhy dětí s autismem a příbuznými poruchami vývoje. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-292-5.
  • GILLBERG, CH., PEETERS, T. Autismus zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál, 2003. 122s. ISBN 80-7178- 856-2.
Výukové metody
Teoretická příprava formou seminářů, účast studentů nutná a jsou nutné základní znalosti z oblasti psychopedie.
Metody hodnocení
Písemný test, je požadováno minimálně 70%, aktivní účast na semináři, povinná docházka, tvorba didaktické pomůcky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013.