SV4BP_SZP1 Základy psychologie 1 (seminář)

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh
Po 15:15–16:55 učebna 33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Smyslem předmětu je provázání znalostí studentů s dovednostmi, které studenti získávají během rozmanitých cvičení. Na každý seminář si student připraví cvičení dle zadání. Předmět tvoří základní stavební kameny pro další studium psychologických, ale i pedagogických disciplín a praktickou přípravu studentů. Na předmět navazuje psychologie II (psychologie osobnosti).
Osnova
  • Diskuse a obhajoba jednotlivých cvičení, které si studenti vždy připraví před seminářem. 1) Paměť a učení neurofyziologická podstata paměti, struktura neuronu, DNA, RNA, analogie s PC různé pohledy na kritéria dělení paměti (bezděčná x úmyslná), modálně specifická x nespecifická, mechanická x logická, krátkodobá x dlouhodobá, epizodická x sémantická) fáze paměťového procesu (vštípení, retence, vybavení), rozpad paměťových stop Ebinghaus a jeho křivka zapomínání, pokusy učení na subhumánní a humánní úrovni, druhy a teorie aplikace poznatků, hra, pokus, učební styl, sebereflexe osvojování poznatků 2) Vnímání - jak poznáváme svět? smyslové vnímání, fyziologický základ percepční schéma a jeho funkce, interindividuální rozdíly ve vnímání, paraidolie, synestezie, fantom údu, Rubinova reverzibilní figura, vnímání na základě sociokulturních rozdílů a zkušeností pokusy, cvičení (zrakové klamy, paobrazy apod.) 3) Představy druhy představ, (cvič. zadání před. úkolu), souvislost se zkušeností, pamětí, myšlením, anticipačním schématem, eidetická představivost a její využití ve výchovném procesu 4) Pozornost definice a teorie pozornosti (Ribot, Rubinštejn, Wundt) vlastnosti (kolísání - oscilace, intenzita - koncentrace, rozsah - kapacita - extenzita) druhy (bezděčná - spontánní, úmyslná - aktivní - volní, protivolní) Wundt a osobní časová rovnice, demonstrace test koncentrace pozornosti - vyhodnocení, diskuse výchova pozornosti, cvičení (vytváření podmínek pro soustředění, cvičení, význam pozornosti, diskuse 5) Myšlení diskuse o pojmu a osvojování pojmů myšlemkové operace (an. - syn., in.- deduk., zobecnění, abstrakce) +) Galperin - osvojování pojmů (cvičení - slovníkový test), Piaget - asimilace x akomodace inteligence (názory, definice, meření, test) kategorizace předmětů a jevů + nízký, lehký a střední stup. integrace divergentní a konvergentní myšlení, předpoklady tvořivosti, principy rozvoje, svoboda myšlení +) jak tvořivě řešit problémy hry - krabička Rama, rozpoznání věcí (dedukce od části k celku, dárek, dokreslování, k čemu by to mohlo sloužit ...) vývoj intelektu, řeči a rozumových operací, Kholbegrovo pojetí mravního vývoje JÁ, fluidní a krystalická inteligence v průběhu životní dráhy
Literatura
  • MAREK OP, A. M. Psychologie. Olomouc, 1992
  • NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie téměř pro každého. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 318 s. ISBN 8020011986. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Úvod do psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2003, 507 s. ISBN 8020009930. info
  • HOSKOVEC, Jiří, Milan NAKONEČNÝ a Miluše SEDLÁKOVÁ. Psychologie XX. století : některé významné směry a školy. 1. vyd. [i.e. 2. vyd.]. Praha: Karolinum, 2002, 295 s. ISBN 8024603004. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Encyklopedie obecné psychologie. 2., rozšířené vydání,. Praha: Academia, 1997, 437 stran. ISBN 8020006257. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Encyklopedie obecné psychologie. 2., rozš. vyd., v Academii v. Praha: Academia, 1997, 437 s. : i. ISBN 80-200-0625-719. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Moderní psychologie :učební text pro střední školy. 1. vyd. Praha: S & M, 1997, 87 s. ISBN 80-901387-6-4. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Academia, 1995, 336 s. ISBN 8020005250. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Management Press, 1993, 232 s. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Motivace pracovního jednání a její řízení. 1. vyd. Praha: Management Press, 1992, 258 s. ISBN 80-85603-01-2. info
  • ŠVANCARA, Josef, Lubomír VAŠINA a Lubomír KOSTROŇ. Kapitoly z kognitivní psychologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 188 s. ISBN 8021003278. info
  • ŠVANCARA, Josef. Emoce, city a motivace. Vyd. 2. dopl. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 183 s. URL info
Výukové metody
diskuse, prezentace domácích cvičení
Metody hodnocení
Předpokladem pro úspěšné ukončení semináře je aktivní účast a obhajoba všech zadaných cvičení a jejich písemný záznam. Studenti si tento záznam přinesou také k ústní zkoušce. Nedílnou součástí práce v seminářích je aktivní účast v kurzu PSI pro sociální pedagogy, který je dostupný v LMS moodle.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=720
V průběhu semestru absolvují studenti řadu cvičení, ze kterých zpracují stručnou zprávu. Přehled studentských cvičení: slovníkový test a jeho administrace u dětí předškolního věku (nahrávka audio, video) experiment s projektivními technikami, tvary neurčitého významu apod. tvořivost, řešení problému, doklad tvůrčího myšlení lidské motivy, jejich struktura a proměna sebereflexe učebního stylu výroba dárku, popis všech cvičení je dostupná v e-learningovém kurzu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.