SZ7BK_MET1 Základy pedagogické metodologie

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Magdalena Švandová (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je: - věcně argumentovat v mezích studované disciplíny včetně hledání a nacházení dalších interdisciplinárních vztahů - promyšleně zaujímat stanoviska ke studované problematice - racionálně využívat získané poznatky pro svůj vlastní rozvoj - vyjadřovat rozhodnutí o situacích, vztahujících se ke sledované disciplíně na základě nabytých znalostí odvodit i neznámé skutečnosti - interpretovat získané vědomosti
Osnova
  • Pedagogická metodologie. Pedagogický výzkum. Typy výzkumu. Kvalitativní a kvantitativní výzkum. Kvantitativní výzkum. Fáze výzkumu. Metody (pozorování, interview, dotazník, test, pokus, analýza textu). Reliabilita, validita a objektivita pedagogického výzkumu. Kvalitativní výzkum. Fáze, metody (pozorování, interview). Validita a reabilita.
Literatura
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
  • Slovník pedagogické metodologie. Edited by Josef Maňák - Vlastimil Švec - Štefan Švec. 1. vydání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2005, 134 stran. ISBN 8073151022. info
Výukové metody
- teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů a využitím distančních materiálů v elektronické podobě
Metody hodnocení
Seminární práce - výzkumná sonda, kterou student interpretuje a odevzdá v elektronické nebo tištěné podobě vyučujícímu ve stanoveném termínu
Informace učitele
1.Předmět metodologie pedagogiky, pedagogický výzkum, jeho specifika a možnosti využití výzkumu v práci učitele 2.Příprava výzkumu a organizace výzkumu, fáze výzkumu 3.Výzkumný problém; stanovení, typické nedostatky, typy výzkumných problémů 4.Primární pramen, sekundární pramen, metaanalýza 5.Typ výzkumu: výzkum základní, aplikovaný, teoretický, praktický, akční, deskriptivní 6.Kvantitativní a kvalitativní výzkum 7.Kvalitativní výzkum(tvorba teorie); postup kvalitativního výzkumu; výběr případů, vstup do terénu, validita a reliabilita, metody, software 8.Pozorování, vzorky událostí, terénní zápisky, participační pozorování, analýza materiálu, zpráva z výzkumu 9.Etnografické interview 10.Výzkum životního příběhu 11.Školní etnografie 12.Kvantitativní výzkum (ověřování teorie), proměnné, operacionalizace, hypotézy 13.Výzkumný soubor; výběrový soubor, náhodný výběr, stratifikovaný výběr, mechanický výběr, záměrný výběr 13.Pozorování 14. Škálování 15.Dotazník (zásady konstrukce dotazníku, položky, konstrukce položek, typy otázek/položek, administrace, návratnost, vyhodnocování) 16.Interview(druhy, prostředí, průběh, vyhodnocování) 17.Experiment; model experimentu, druhy experimentu. 18.Obsahová analýza textu 19.Zpracování údajů 20.Interpretace výsledků výzkumu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.