PdF:VY3DC_ZAPE Základy pedagogiky - Informace o předmětu
VY3DC_ZAPE Základy pedagogiky
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 15/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DPS Vychovatelství (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Účelem přednášek v předmětu Základy pedagogiky je zmapovat základní pedagogické disciplíny, pojmy, metody a teorie. Zřetel je směrován i na postižení problematiky vztahu pedagogické teorie a praxe, rovněž i na vybrané filozofické aspekty výchovy. Základní linii studia tvoří analýza současných výchovně-vzdělávacích problémů a proces edukační transformace českého školství po r. 1989. Cílem přednášek je vytvořit u studentů klíčové znalosti v oblasti struktury a funkce pedagogiky jako vědy. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - definovat základní pedagogické pojmy. - vysvětlit podstatu a strukturu pedagogiky jako vědního oboru. - vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby a z vlastní zkušenosti. - zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro pedagogickou teorii a praxi.
- Osnova
- 1. Pojetí a předmět pedagogiky Její struktura, členění pedagogických disciplín, vědy pomocné a hraniční, výchova, vzdělání, socializace, enkulturace, subjekt – objekt ve výchově. Význam filozofie výchovy. 2. Základní pedagogické kategorie (cíl, obsah, prostředky, podmínky, metody, organizační formy). 3. Pedagogika jako věda, vztah pedagogické teorie a praxe. Teorie učení, teorie výchovy, pedagogické koncepce, meze pedagogické teorie, hodnotová orientace výchovy. 4. Česká výchovně vzdělávací soustava. Preprimární, primární, sekundární a terciární školství. Charakteristika vybraných klíčových problémů české vzdělávací soustavy. Transformace české školy po r. 1989. 5. Podstata hnutí nové výchovy, reformní pedagogika. Podstata, představitelé, směry, díla, koncepce. 6. Významné výchovně vzdělávací dokumenty v polistopadové české pedagogice (Bílá kniha, Doporučení examinátorů OECD, školský zákon, RVP, projekty). Kurikulum. 7. Evropská dimenze ve vzdělávání. Globální výchova. Učící se společnost. 8. Individuální a sociální význam vzdělání, právo na vzdělání, rovný přístup ke vzdělání, sociální nerovnost ve vzdělání, vzdělání a sociální spravedlnost. 9. Hodnocení dítěte. Přístupy posuzování a hodnocení dítěte v edukačním procesu. Podpora sebehodnocení a sebeúcty dítěte. Výchova k hodnotám. 10. Rodina z pedagogického hlediska. Spolupráce školy a rodiny. Současné problémy v rodičovské výchově. 11. Výchovné koncepce vybraných pedagogů (A. S. Makarenko, A. S. Neill, J. Korczak, H. von Schoenebeck, V. Příhoda ad.) 12. Úvod do komparativní pedagogiky. Předmět, metody, teorie, obsah, srovnávací kritéria/indikátory pro klasifikaci vzdělávání ISCED. Mezinárodní výzkumy.
- Literatura
- BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- NOVÁČKOVÁ, Jana. Mýty ve vzdělávání : o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. 3. aktualiz. vyd. Kroměříž: Spirála, 2006, 48 s. ISBN 8090187382. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: INFRA, 2005, 113 s. ISBN 8086666247. info
- TONUCCI, Francesco. Vyučovat nebo naučit? Translated by Stanislav Štech. Praha: UK, 1991, 65 s. ISBN 80-901065-1-X. info
- Výukové metody
- přednáškový blok
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška Předpoklady k absolvování předmětu: - min. 70 % úspěšnost ve vědomostním testu - napsání třístránkové eseje na zadané téma Známka je výsledkem hodnocení v testu (viz okruhy otázek ke zkoušce) a kvality zpracované eseje.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=754
Seminární témata Seminární téma je možno zpracovat formou eseje nebo jako odborný článek v rozsahu minimálně tří stran. - Já vychovatel Zkuste zformulovat vlastní představy o výchově, o jejím smyslu, prostředcích, cílech, kde spatřujete slabiny výchovné efektivity atd. - Můj hermeneutický pokus Z odborné literatury vyberte texty v rozsahu 3-4 stran zaměřené na edukační procesy. Vaším úkolem je interpretovat či polemizovat s myšlenkami autora, které jste objevili ve vybraných textových pasážích. Své názory se pokuste zasadit do historicko-společenského rámce. - Co je potřebné změnit na současné škole v zájmu optimalizace jejího fungování Téma je možné zpracovat v obecné, ale i v konkrétní rovině. Rozpory vznikající mezi výchovnou praxí a teoretickými normativy vyvolávají řadu diskusí. Vaším úkolem je smysluplně rozšířit tuto nikdy nekončící diskusi. - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/VY3DC_ZAPE