PdF:ZS1BK_PAEK Pěstitelství, apl.EKO - Informace o předmětu
ZS1BK_PAEK Terénní cvičení z pěstitelství a aplikované ekologie
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Božková (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Jůzlová (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící) - Garance
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D. - Předpoklady
- - Je důležitá aktivní účast na blokové výuce a doporučena kombinace s volitelnými předměty (ZS1BK_AEP 1 = přednášky, základní pojmy a souvislosti -teoretická podpora, ZS1BK_ZNC1 = nácvik dovedností a podpora pro poznávání přírodnin!), ZS1BK_ZNP1 = 1 blokové cvičení pá-so prostřednictvím aktivizujících metod a zážitkové pedagogiky pro aktivní vytváření dovedností na principu pedagogického konstruktivismu ve specializovaném prostředí terénu. - Studenti musí mít před nástupem zajištěno platné očkování proti tetanu! - Na pracoviště "Kejbaly" si musí studenti přinést vhodné oblečení a obuv do terénu!! Vzhledem k možnostem v rozvrhu je nutno počítat s terénní výukou i v zimním období!
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
1)- poznat, vysvětlit základní vlastnosti a využití hornin a nerostů modelových pro 1. st. ZŠ;
2)- použít informace věd o neživé přírodě (mineralogie, geologie, pedologie, meteorologie pro potřeby výuky dle RVP ZV) k pochopení principů třídění organismů dle základních podmínek života, jejich užití a vlivu na zdraví člověka;
3)- předkládat odůvodněná rozhodnutí pro pěstování pokojových rostlin, modelových pro 1. st. ZŠ, s ohledem jejich působení na zdraví a využití pro praxi v základní škole;
4) - vytvořit seminární skupinovou práci "Fenologický a meteorologický kalendář" a portfolio prací předmětu dle IS MU;
5) - na základě nabytých znalostí odvozovat i neznámé souvislosti ze základních poznatků věd o živé a neživé přírodě a společnosti k pochopení základních zákonitostí existence života na Zemi a významu těchto znalostí pro život a zdraví člověka, přírody a společnosti i pro praktické využití v osobním životě, pro základní vzdělávání, pro TUŽ a UR;
Cílem předmětu (učení na principu heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí v terénu) je ve studijním programu Učitelství pro 1. st. základní školy :
- sjednocení úrovně základních znalostí z oblasti živé a neživé přírody ;
- rozvoj úrovně základních odborných znalostí, dovedností i postojů z geologie, aplikované ekologie a pěstitelství;
- postupné osvojování vybraných pěstitelských dovedností (podzim, zima) a profesních návyků pro práci se žáky na školní zahradě i v interiéru ;
- vytváření kladného postoje k péči a ochraně zdravé přírody jako základního zdroje zdraví žáků, vlastního zdraví i zdravé společnosti ;
- postupné získávání základních znalostí (na základě zkušeností) o principech trvale udržitelného života (TUŽ) a rozvoje společnosti (UR), potřebných pro praktickou práci učitele 1. st. se žáky dle RVP ZV v základním vzdělávání.;
Obsahem předmětu je první fáze dynamického modelu zkušenostního učení studentů Učitelství pro 1. st. v programu „Biologie pro život a zdraví“ a praktická příprava na přednáškový cyklus “Integrovaný vědní základ učení o přírodě a společnosti – IVZ“.;
Za účelem těsného propojení teorie s praxí (dle RVP ZV pro potřeby ŠVP na základních školách v rámci oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a svět práce i průřezových témat – se zvláštním zaměřením na téma Člověk a zdraví) se klade důraz na osvojování dovedností a vytváření postojů praktickou činností studentů. ;
Důležitá je však i informační databáze, bezpečnostní předpisy a řády pro práci s žáky v terénu a specializované pracovně. - Osnova
- Trvale udržitelný život a rozvoj společnosti – zdravá společnost pro zdravou přírodu (úloha pedagoga v základním vzdělávání, propojení teorie s praxí - sebereflexe). „Kejbaly“- Středisko pro výchovu a vzdělávání pro TUŽ PedF MU Brno, biotopová zahrada (bezpečnostní předpisy a řády pro výuku v terénu a spec. učebnách). Význam praktických činností žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislost zdravé přírody a zdraví člověka: nácvik základních dovedností, získávání profesních návyků v biotopové školní zahradě s biologickým hospodařením. Horniny a nerosty v základním vzdělávání - procvičování na Poříčí 7. V terénním středisku environmentálního vzdělávání„Kejbaly“ PdF MU se procvičuje: - pozorování a měření abiotických podmínek života (podzim, zima) - záznamy proměn přírody v terénu – integrace s předmětem informační technologie (tvorba meteorologického a fenologického kalendáře jako základu kalendáře přírody) - poznávání přírodnin modelových pro 1. st. - neživá příroda - zakládání, pozorování a vyhodnocení pokusů – pokus „Základní podmínky života“ - laboratorní práce na téma: „Půda – příroda neživá i živá“ - aplikace základních ekologických pojmů do praxe na pokojových rostlinách - pokojové rostliny na ZŠ pozitivně ovlivňující zdraví – poznávání, pěstování a diskuse o základních vztazích a souvislostech v přírodě (vliv společností) Využití botanických zahrad MU:”pokojové a užitkové rostliny”
- Literatura
- JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : teoretická a praktická část [Jelínek, 2002]. 5. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 574 s. : i. ISBN 80-7182-089-X. info
- PRIMACK, Richard B. Biologické principy ochrany přírody. Translated by Pavel Kindlmann - Jana Jersáková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 349 s. ISBN 80-7178-552-0. info
- DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. : f. ISBN 80-86179-46-X. info
- ANDRESKA, Jan. Geologie a biologie pro studenty pedagogiky I. stupně základních škol. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 219 s. ISBN 80-85866-46-3. info
- OPLETAL, Lubomír a Jan VOLÁK. Rostliny pro zdraví. Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 1. Praha: Aventinum, 1999, 176 s. ISBN 8071510742. info
- Naší přírodou krok za krokem :rostliny. Edited by Jan Toman, Illustrated by Květoslav Hísek. 2., přeprac. vyd.\\\ v Alba. Praha: Albatros, 1994, 191 s. ISBN 8000001022. info
- NOORDHUIS, Klaas T. Zahrada po celý rok. Translated by Miroslav Volf. 1. vyd. Praha: Rebo Productions, 1994, 479 s. : i. ISBN 80-85815-10-9. info
- VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
- Výukové metody
- Výuka v terénu, diskuse ve výuce, skupinové projekty.
- Metody hodnocení
- Sebereflexní testy prostřednictvím e-learningu v IS MU předmětu. Předmět je zakončen zápočtem. Je žádoucí aktivní účast na blokové výuce. Získání zápočtu je podmíněno odevzdáním seminární práce, kontrolou portfolia (včetně meteorologicko-fenologického kalendáře), splněním poznávací zkoušky z hornin a nerostů a úspěšným splněním zápočtového testu (uživatelské - pěstitelské a valeologické třídění rostlin, poznávání a pěstování rostlin modelových pro primární vzdělávání, modelové pokojové rostliny pro pochopení biologických zákonitostí a environmentálních souvislostí na Zemi, základy pedologie, meteorologie, klimatologie a fenologie).
- Navazující předměty
- Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II
- Bi1BK_ZNT1 Živá a neživá příroda - terén 1 ČR
- ZS1BK_AEP1 Pěstitelství a aplikovaná ekologie
- ZS1BK_IVZI Integrovaný vědní základ I
- ZS1BK_IVZ2 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 2
- ZS1BK_IVZ3 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 3
- ZS1BK_IVZ4 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 4
- ZS1BK_PBGP Praktikum z biologie a pěstitelství
- ZS1BK_ZNP1 Živá a neživá příroda 1
- ZS1MK_PD1 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 1
- ZS1MK_PD2 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 2
- Informace učitele
- http://is.muni.cz/el/1441/podzim2007/ZS1BK_PAEK/
1, Nepřítomnost na prvním bloku by vám mohlo způsobit problémy v dalším studiu! (Informace, zadání studijních úkolů a rozpracování seminárních prací, metodika učení, volitelné předměty) Na uvedený blok není nutné mít pracovní oblečení ani obutí. Nutné budou psací potřeby! 2, Bloky skupin jsou často v jeden den a je problém vzhledem k organizačním problémům (výuka na výstavě apod.)nahrazovat s jinou skupinou! 3, Studenti jsou povinni dodržovat rozvrh a skupinu. Z kapacitních důvodů! 4, Bloková výuka se uskuteční dle rozpisu, který najdete na e-learningu tohoto předmětu v IS MU. - Očkování proti tetanu je povinné, pracovní oblečení dle obsahu. - Nezapomeňte si přípravu na cvičení (viz první blok!) - Z důvodů blokové výuky musíme pracovat v říjnu v zahradě i za zhoršeného počasí :-(! Informace: Skleníky PřF MU: ulice Kotlářská a Veveří Brno-střed, sraz v botanické zahradě u vchodu do skleníků. Středisko "Kejbaly": ulice Vinohrady 100 Brno-Bohunice - v zahradní části kampusu Masarykovy univerzity. Příchod do zahrad z ulice Kamenice. Auta je nutno zaparkovat na parkovišti kampusu. Výuka na Poříčí: Poříčí 7, přízemí-katedra biologie-uč. č. 2. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
VÝSTUPY Z BLOKŮ JSOU POVINNÁ NA POŘÍČÍ I NA PRACOVIŠTI "KEJBALY".
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/ZS1BK_PAEK