PdF:ZS1BK_ZNC1 Živá a neživá příroda 1 - Informace o předmětu
ZS1BK_ZNC1 Živá a neživá příroda 1
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Jůzlová (cvičící)
Ing. Dana Křivánková (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící) - Garance
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu by studenti měli být schopni: 1. volit a používat vhodné metody studia přírodnin a názvosloví. 2. popsat a porovnat modelové přírodniny z neživé přírody. 3, popsat a porovnat projevy živých organismů za použití pokojových rostlin. 4. pochopit a vysvětlit machanismus adaptací organismů, umožňující přežití za různých životních podmínek v biomech světa. 5. umět navrhnout a realizovat práci s produkty z přírody. Cílem předmětu je sjednocení středoškolské úrovně znalostí základních pojmů o živé a neživé přírodě, procvičování třídění přírodnin, pochopení vztahů a souvislostí - s ohledem na rozsah, potřebný pro práci s žáky v základním vzdělávání. Je součástí souboru volitelných předmětů s názvem „Živá a neživá příroda“, který obsahově navazuje na přednáškový cyklus „Integrovaný vědní základ učení o přírodě a společnosti“ a povinná cvičení. Není však pouze podpůrným předmětem, který by měl pomoci studentům doplnit chybějící informace, současně je rozšiřujícím předmětem, který se zaměřuje i na motivační prvky, a to v rovině vědomostní, činnostní i osobnostní. Zaměřuje se na odborné informace, metody a formy práce, které jsou pro žáky zajímavé. Poznávání umožňuje nejen metodou pozorování, ale i formou pokusů, her, návštěvou specializovaných pracovišť a diskusí s odborníky. Volitelnou součástí je exkurze a cvičení v terénu. Bude vyučován v blocích. Je jedním z předmětů pro přípravu na specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelsví. Živá a neživá příroda 1 se orientuje především na procvičování poznatků z mineralogie a geologie, třídění přírodnin, poznávání užitkových rostlin, včetně pokojových, dále na porozumění souvislosti s ostatními biologickými vědami a tím na získání základních vědomostí k pochopení principů trvale udržitelného života.
- Osnova
- 1. Udržitelný život a rozvoj společnosti -úloha učitele v základním vzdělávání - teoretický základ, aktivizující metody, formy, prostředky pro výuku poznatků z mineralogie, geologie, petrografie na 1. st. ZŠ a propojení živé a neživé přírody. 2. Práce s informacemi: multimédia, internet, knihovny, časopisy, sbírky aj. 3. Procvičování poznávání základních (modelových) hornin a nerostů pro práci s žáky na 1. st. ZŠ. Volitelně tvorba vlastní sbírky pro výuku i pro radost . 4. Půda jak ji neznáme. 5. Třídění rostlin a poznávání užitkových rostlin. 6. Pokojová rostlina – živý organismus i školní pomůcka pro porozumění základním podmínkám a projevům života. 7. Pokojové rostliny bezpečné a nebezpečné pro zdraví. 8. Biomy – adaptace organismů na prostředí, zásady uživatelského třídění a pěstování pokojových rostlin v podmínkách školy. 9. „Mikulášské pochutiny“ – poznávání a degustace méně známých druhů ovoce, zeleniny, pochutin i koření. 10. Co lze zajímavého najít v muzeu? 11. Aktivizující metody výuky v terénu – cvičení ve středisku EV Jezírko a v ZOO Brno.
- Literatura
- JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 9. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 575 s. ISBN 9788071822134. info
- BALOUN, Jan. Rostliny způsobující otravy a alergie. Edited by Luděk Jahodář. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1989, 235 s. URL info
- DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. : f. ISBN 80-86179-46-X. info
- DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. ISBN 808617946X. info
- ANDRESKA, Jan. Geologie a biologie pro studenty pedagogiky I. stupně základních škol. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 219 s. ISBN 80-85866-46-3. info
- Výukové metody
- diskuse, skupinové projekty, excurze, prezentace odborníků v odvětví, domácí úkoly
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou získání zápočtu aktivní účast na cvičení a plnění úkolů během semestru.
- Navazující předměty
- Bi1BK_PEST Přírodní školní zahrady, pěstitelství, chovatelství
- Bi1BK_ZNC3 Živá a neživá příroda 3
- Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II
- ZS1BK_AEP1 Pěstitelství a aplikovaná ekologie
- ZS1BK_IVZ2 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 2
- ZS1BK_IVZ3 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 3
- ZS1BK_PAEK Praktikum k výuce o přírodě a společnosti 1
- Informace učitele
- Přesné a rozšiřující informace vyhledejte v IS MU tohoto předmětu. Obsah a rozsah volitelné části exkurze si volí student dle svých studijních potřeb i časových a finančních možností na prvním cvičení tak, že se závazně zapíše do připravených archů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět navazuje v rozvrhu na povinná cvičení, realizovaná na středisku "Kejbaly", je zaměřen na aktivizující metody vzdělávání a učení a napomáhá studentům zvládnout nedostatečné znalosti a dovednosti ze střední školy - poznávání přírodnin.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/ZS1BK_ZNC1