ZS1BP_ZNP3 Živá a neživá příroda 3

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
blok. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Vladislava Kolářová (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
Ing. Dana Křivánková (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Vladislava Kolářová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_ZNP3/V: Čt 13:25–15:05 Botanická zahrada Kejbaly, V. Kolářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: min. počet studentů pro otevření předmětu je 8
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
1,porozumět a vysvětlit obecné principy a zákonitosti života z IVZ II a IVZ III u modelových živočichů pro základní vzdělávání;
2,použít získané informace k pochopení vztahů v přírodě ;
3,předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí, zaměřená na prevenci proti předsudkům a zoofobiím u žáků ;
4,na základě nabytých znalostí a dovedností odvodit využití "domácích mazlíčků" k vytváření pozitivních vztahů k přírodě u žáků;
5,interpretovat výsledky vlastního pozorování živočichů žákům
Cílem předmětu ( princip heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí) je sjednocení a rozvoj úrovně základních pojmů o živé a neživé přírodě, třídění přírodnin, pochopení vztahů a souvislostí v přírodě - zaměřený na modelové organismy (především na živočichy v přírodě ) s ohledem na rozsah, potřebný pro práci s žáky v základním vzdělávání. Součástí je volitelná exkurze, spojená s diskusí s odborníky : návštěva muzea nebo praktické cvičení na zoofobie studentů s odborníkem. Dále se zaměřuje na přírodovědné pokusy, procvičování poznávání modelových organismů, zabývá se i problematikou fobií u dětí při přímé práci studentů s žáky. Je rozšiřujícím předmětem, který se orientuje na motivační prvky, a to v rovině vědomostní, činnostní i osobnostní. Předmět bude vyučován v blocích
Osnova
  • 1. Živočichové jak je neznáme, biologická ochrana. 2. Fobie z organismů u studentů - přímá práce studentů s odborníkem. 3. Živočich ve školní výuce a v environmentálním vzdělávání. 4. Podzim ve školní zahradě - fenologická pozorování - práce s pracovními listy. 5. Kontaktní výuka s přírodninami - přímá práce studentů s žáky pod vedením odborníka.
Literatura
  • The atlas world wildlife (Orig.) : Velký atlas živočichů : jedinečný obraz života na Zemi. info
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : teoretická a praktická část [Jelínek, 2002]. 5. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 574 s. : i. ISBN 80-7182-089-X. info
  • ANDĚRA, Miloš. Velká kniha živočichů :hmyz, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci : [1582 barevných ilustrací]. Edited by Ladislav Korbel, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda, 1997, 344 s. ISBN 80-07-00991-4. info
  • Naší přírodou krok za krokem :rostliny. Edited by Jan Toman, Illustrated by Květoslav Hísek. 2., přeprac. vyd.\\\ v Alba. Praha: Albatros, 1994, 191 s. ISBN 8000001022. info
Výukové metody
řízená diskuse, skupinový projekt, domácí práce, e-learning
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem za skupinový projekt. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na cvičeních a průběžné plnění zadaných úkolů.
Navazující předměty
Informace učitele
Předmět nelze zapisovat současně s předmětem specializace Bi1BP_ZNC3 !!
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011.