PdF:Bi1BP_BiEv Environmentální vzdělávání - Informace o předmětu
Bi1BP_BiEv Environmentální vzdělávání
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (přednášející)
- Garance
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 18:55–19:40 učebna 59
- Předpoklady
- Předmět se zabývá základním paradigmatem současné společnosti -využíváním přírodních zdrojů a přeměnou životního prostředí. Dokladuje zákonitosti dějů nezbytné k pochopení vývoje situace. Jako jeden z limitních pro život lidské společnosti je nezbytný na všech úrovních vzdělávání, z pohledu moderních trendů školství (RVP, ŠVP) hlavně pro budoucí učitele.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - pracovat (1) s informacemi o ekologických kategoriích (populace, ekosystém); - znát rozdíl mezi ekologií a environmentální vědou; - rozumět (3) globálním environmentálním problémům; - pracovat (4) s ekologicko-environmentálními informacemi; - odvozovat (5) environmetálně správná rozhodnutí. Předmět se zabývá základním paradigmatem současné společnosti - využíváním přírodních zdrojů a přeměnou životního prostředí. Dokladuje zákonitosti dějů nezbytné k pochopení vývoje situace. Jako jeden z limitních pro život lidské společnosti je nezbytný na všech úrovních vzdělávání, z pohledu moderních trendů školství (RVP, ŠVP) hlavně pro budoucí učitele.
- Osnova
- Úvod, úkoly a cíle environmentalistiky, základní pojmy.
- TUR (předpoklady), environmentalistika ve škole, ekol. domácnosti.
- Základní ekologické pojmy (populace, společenstva, ekosystém, faktory).
- Toky látek a energií, ochrana přírody, druhů.
- Polutanty, toxicita, prevence.
- Odpadní látky.
- Energie.
- Životní prostředí obecně – úvod.
- Životní prostředí České republiky.
- Krajina.
- Literatura
- GORE, Al. Nepříjemná pravda : naše planeta v ohrožení - globální oteplování a co s ním můžeme udělat. Translated by Jitka Fialová. 1. vyd. Praha: Argo, 2007, 325 s. ISBN 9788072038688. info
- LAŠTŮVKA, Zdeněk a Pavla KREJČOVÁ. Ekologie. 1. vyd. Brno: Konvoj, 2000, 184 s. ISBN 8085615932. info
- GORE, Al. Země na misce vah : ekologie a lidský duch. Edited by Jan Jařab. Vyd. 2. Praha: Argo, 2000, 374 s. ISBN 8072033107. info
- GRALLA, Preston. Jak pracuje životní prostředí. Translated by Vratislav Nechuta, Illustrated by Cherie Plumlee. Brno: Unis, 1995, 212 stran. ISBN 156276232X. info
- Výukové metody
- Přednášky, diskuze v hodině, teoretická příprava.
- Metody hodnocení
- Závěrečné hodnocení: a)základní orientace v problematice (testové zjištění) b)seminární práce: regionální environmentální problematika (do 4 str.) (Environmentální SWOT analýza regionu/zákl. body/: lokalizace, vody /pitná, odpadní/, ovzduší, půda, průmysl, zemědělství, odpady, lesy, ÚSES, ochrana přírody (CHÚ, ochrana organismů), závěry, literatura. Případná fotodokumentace, mapka území.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wgeo
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/Bi1BP_BiEv