PdF:Bi2MP_DPS1 Didaktika přírodopisu 1 - Informace o předmětu
Bi2MP_DPS1 Didaktika přírodopisu 1
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi2MP_DPS1/01: St 9:45–10:30 učebna 2, L. Vodová
Bi2MP_DPS1/02: St 10:40–11:25 učebna 2, L. Vodová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství biologie pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
charakterizovat postavení učiva přírodopisu v RVP;
začlenit konkrétní hodinu přírodopisu do RVP;
charakterizovat jednotlivé formy a metody výuky ;
zdůvodnit použití metod, forem ve výuce ;
pro konkrétní hodinu přírodopisu formulovat výukové cíle ;
didakticky analyzovat učivo ;
sestavit tématický plán učiva přírodopisu;
vytvořit pracovní list; - Osnova
- 1. Práce s přírodovědnou literaturou (učebnice, atlasy, klíče, odborné publikace)
- 2. Práce s Rámcovým vzdělávacím programem.
- 3. Taxonomie výukových cílů a jejich formulace pro konkrétní hodinu přírodopisu.
- 4. Tvorba ročního tématického plánu učiva pro konkrétní třídu ZŠ.
- 5. Tvorba pojmové mapy.
- 6. Práce s pracovním listem a pracovním sešitem - sestavení pracovního listu.
- 7. Aktivizační metody - návrh pro využití v konkrétní hodině přírodopisu.
- 8. Pozorování vybrané živé přírodniny - mikrovýstupy studentů.
- 9. Workshop nápadů (po výukové praxi 1)- porovnávání zkušeností z výukové praxe.
- Literatura
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
- ALTMANN, Antonín. Didaktické zásady ve výuce biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 65 s. info
- Výukové metody
- diskuze, seminář, workshop
- Metody hodnocení
- K zápočtu studenti:
odevzdají 1.část "Receptáře začínajícího učitele". Vytvoří do něj tyto materiály:
1) Přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP ZV
2) tématický časový plán
3) výchovně vzdělávací cíle formulované pro hodinu přírodopisu
4) pojmová mapa na téma konkrétní hodiny přírodopisu
5) Návrh aktivizační metody pro konkrétní hodinu přírodopisu
6) Metodický návod pro použití konkrétní přírodniny v přírodopisném vyučování 7) Typologie učebních úloh s příklady. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/Bi2MP_DPS1