CJ2MP_JMMC Moderní mluvnice češtiny

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
30 hodin v semestru. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Oldřich Uličný, CSc. (cvičící), PaedDr. Ivo Martinec (zástupce)
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ2MP_JMMC/01: každou lichou středu 12:30–16:00 učebna 4
Předpoklady
zájem o jazykovědnou problematiku popisu češtiny a předchozí průprava
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář je věnován problematice práce na nové mluvnici češtiny a je určen studentům magisterského, příp. i doktorského programu (mohou se účastnit i studenti posledních ročníků studia bakalářského). Cílem je prohloubení a rozšíření lingvobohemistických znalostí a operačních dovedností při analýze textu.
Osnova
  • V semináři se probírají – s ohledem na zájmy a úroveň studentů – moderní metody jazykovědné práce. Důraz se klade na aplikační momenty, zvl. na nácvik operačních dovedností při lingvistické analýze českého textu. Tematické oblasti: zvuková stavba češtiny, lexikologie, morfologie (včetně slovotvorby), syntax, stylistika, sociolingvistika a pragmatika, vývojová dynamika spisovné i nespisovné češtiny – „vnější dějiny“ češtiny, teorie českého pravopisu.
Literatura
  • všechny větší mluvnice češtiny, jakož i práce časopisecké a sborníkové (po r. 1985).
  • Uličný, O.: K teorii a praxi českého mluvnictví. Slavistična Revija (Ljubljana), 58, č. 1, 2010, s. 67-72. (zde další literatura)
  • Kořenský, J.: Jaké gramatiky dnes a zítra? Naše řeč, 90, 2007, s. 169-173.
Výukové metody
Dialogická Metody práce s textem Metody písemných akcí
Metody hodnocení
Analýza výkonů studenta Rozbor jazykového projevu studenta Seminární práce Požadavky absolvování: k zápočtu – několik seminárních úkolů, elektronická i osobní komunikace s vedoucím semináře, schopnost všestranné lingvistické analýzy textu.
Další komentáře
Předpokladem pro zapsání předmětu je zájem o jazykovědnou problematiku popisu češtiny a předchozí průprava. Předmět je rozdělen do několika dílčích disciplín, které vyučují různí vyučující.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, podzim 2012.