DCJDR_IMP1 Metodologie vědecké práce v pedagogice 1

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Účelová zařízení a jiná pracoviště – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli úloze vědeckého poznávání v rozvoji pedagogických věd, pochopili specifičnosti kvantitativní a kvalitativní metodologie a dovedli zpracovat projekt pedagogického výzkumu.
Osnova
  • Předmět uvádí studenty do vědeckého myšlení, které je nezbytné pro úspěšné projektování, realizaci i hodnocení pedagogického výzkumu. Navazuje na elementární znalosti studentů z metodologie pedagogického výzkumu, které si osvojili v magisterském studiu. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli úloze vědeckého poznávání v rozvoji pedagogických věd, pochopili specifičnosti kvantitativní a kvalitativní metodologie a dovedli zpracovat projekt pedagogického výzkumu. Tematické okruhy: Věda a lidské poznávání. Falzifikační model vědy K. R. Poppera. Holistická koncepce vědy (T. S. Kuhn). Tendence rozvoje společenských věd. Interdisciplinarita a transdisciplinarita ve vědách. Vědecká práce jako vytváření poznatků a jako cesta k objevům. Charakter a druhy vědecké práce v pedagogických vědách. Výzkum jako způsob realizace vědecké práce. Druhy pedagogického výzkumu. Metodologické standardy v pedagogickém výzkumu. Objektivita, validita a reliabilita v pedagogickém výzkumu. Kvantitativní, kvalitativní a smíšený výzkum v pedagogických vědách. Projekt pedagogického výzkumu, jeho struktura. Kvantitativní výzkum: vymezení výzkumného problému, definování proměnných, formulace pracovní hypotézy, statistické hypotézy, výběr výzkumného vzorku, volba výzkumných metod a technik. Kvalitativní výzkum: orientace ve zkoumané problematice, vymezení výzkumného problému, volba strategie a metod výzkumu, stanovení výzkumného vzorku, triangulace. Přehled možností použití metod a technik kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Zpracování a interpretace výsledků výzkumu. Struktura a psaní výzkumné zprávy.
Literatura
    povinná literatura
  • Tippelt, R. (Hrsg.) Handbuch Bildungsforschung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2005.
  • Švec, Š a kol. Metodologie věd o výchově. 2. vyd. Brno: Paido, 2009.
  • Jan Hendl: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha : Sociologický ústav AV ČR, 2006.
  • Contemporary philosophy of social science : a multicultural approach (Orig.) : Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup.
  • Hendl, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat :analýza a metaanalýza dat. Vyd. 2., opr. Praha : Portál, 2006. 583 s. ISBN 80-7367-123-9.
  • Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.) : Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum.
  • Úvod do pedagogického výskumu (Orig.) : Úvod do pedagogického výzkumu [Gavora, 2000].
  • Keeves, J. P. Educational Research, Methodology, and Measurement: An International Handbook. Oxford: Elsevier Science Ltd, 2004.
  • Janík, Tomáš - Seidel, Tina - Najvar, Petr. Introduction: On the Power of Video Studies in Investigating Teaching and Learning. In Janík, Tomáš - Seidel, Tina. The Power of Video Studies in Investigating Teaching and Learning in the Classroom. 1. vyd. Mü
  • Against method (Orig.) : Rozprava proti metodě.
  • Švaříček, Roman - Šeďová, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Další autor:M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha : Portál, 2007. 384 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0.
    doporučená literatura
  • Struktura vědeckých revolucí. Edited by Thomas S. Kuhn. 1. vyd. Praha : OIKOYMENH, 1997. 206 s. ISBN 80-86005-54-2.
  • Wallerstein, Immanuel Maurice. Kam směřují sociální vědy :zpráva Gulbenkianovy komise o restrukturaci sociálních věd. Translated by Karel Müller. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 1998. 111 s. ISBN 80-85850-65-6.
  • Slovník pedagogické metodologie. Edited by Josef Maňák - Vlastimil Švec - Štefan Švec. 1. vyd. Brno : Paido - edice pedagogické literatury, 2005. 134 s. ISBN 80-7315-102-2.
  • Chrástka, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. 263 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
Výukové metody
přednáška, diskuse, individulání konzultace
Metody hodnocení
Zkouška: studenti předloží a obhájí projekt výzkumu jako východisko disertační práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.