PdF:DCJDR_NDC1 Didaktika jazyků I - Informace o předmětu
DCJDR_NDC1 Didaktika cizích jazyků I
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Didaktika cizího jazyka (program PdF, D-SPE4) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnutí hlubšího vhledu do didaktiky cizích jazyků jako samostatného vědního odvětví a seznámení s bazálními problémy výuky cizích jazyků.
- Osnova
- Studijní předmět Didaktika cizích jazyků je jádrovým předmětem didaktického bloku, jeho absolvování je základem pro další výběr volitelných předmětů v daném bloku. Cílem předmětu je poskytnutí hlubšího vhledu do didaktiky cizích jazyků jako samostatného vědního odvětví a seznámení s bazálními problémy výuky cizích jazyků. Těžiště je položeno na vymezení předmětu a objektu didaktiky cizích jazyků, metadidaktiku a obecnou didaktiku cizích jazyků v užším smyslu v dvojím pojetí: 1. diachronním, jež se zaměřuje na dějiny cizojazyčného vyučování a učení a vývoj obecné didaktiky cizích jazyků; 2. synchronním, které se zabývá cizojazyčným učením a vyučováním v obecné rovině. Tematické okruhy: •vymezení pojmů a předmětu didaktiky cizích jazyků, její struktura, •pomocné vědy didaktiky cizích jazyků, •teorie osvojování cizího jazyka, •cíle a učivo cizojazyčného učení a vyučování, •metody cizojazyčného vyučování a učení v užším a širším smyslu, •principy současné interkulturně-komunikativní metody.
- Literatura
- Výuka cizích jazyků na prahu nového století : (metadidaktika, humanizace) (Variant.) : Výuka cizích jazyků na prahu nového století. info
- Společný evropský referenční rámec rámec pro jazyky
- GÜNTHER BRITTA a Herbert GÜNTHER. Erstsprache, Zweitsprache, Fremdsprache : eine Einführung. 2. Aufl. Basel: Beltz, 2007, 222 s. ISBN 9783407254740. info
- BROWN, H. Douglas. Teaching by principles : an interactive approach to language pedagogy. 3rd ed. White Plains: Pearson Education, 2007, xvii, 569. ISBN 9780136127116. info
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
- Fremdsprachenerwerb, Fremdsprachendidaktik. Edited by Jörg Roche. Tübingen: A. Francke, 2005, 282 s. ISBN 3825226913. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Osvojování cizojazyčné slovní zásoby. Pedagogická, psychologická, lingvistická a didaktická východiska na příkladu němčiny jako cizího jazyka. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 184 s. ISBN 80-210-3877-2. info
- Approaches and methods in language teaching. Edited by Jack C. Richards - Theodore S. Rodgers. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2001, ix, 270. ISBN 9780521008433. info
- WESKAMP, Ralf. Fachdidaktik: Grundlagen und Konzepte : Anglistik, Amerikanistik. 1. Aufl. Berlin: Cornelsen, 2001, 240 s. ISBN 3464006352. info
- NUNAN, David. Language teaching methodology :a textbook for teacher. Harlow: Longman, Pearson Education, 2000, xiv, 264 s. ISBN 0-13-521469-6. info
- HEYD, Gertraude. Aufbauwissen für den Fremdsprachenunterricht (DaF) :ein Arbeitsbuch : Kognition und Konstruktion. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1997, 218 s. ISBN 3-8233-4962-7. info
- HEYD, Gertraude. Aufbauwissen für den Fremdsprachenunterricht (DaF) :ein Arbeitsbuch : Kognition und Konstruktion. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1997, 218 s. ISBN 3-8233-4962-7. info
- HEYD, Gertraude. Aufbauwissen für den Fremdsprachenunterricht (DaF) :ein Arbeitsbuch : Kognition und Konstruktion. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1997, 218 s. ISBN 3-8233-4962-7. info
- HUNFELD, Hans a Gerhard NEUNER. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts : eine Einführung. Berlin: Langenscheidt, 1992, 184 s. ISBN 3468. info
- HEYD, Gertraude. Deutsch lehren :Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2. überarbeitete und erweit. Frankfurt am Main: Moritz Diesterweg, 1991, 290 s. ISBN 3-425-04373-0. info
- Handbuch Fremdsprachenunterricht. Edited by Karl-Richard Bausch. 2. Aufl. Tübingen: Francke Verlag, 1991, xii, 495 s. ISBN 3-7720-1788-6. info
- HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. info
- MALÍŘ, František. Didaktiky cizích jazyků jako vědní obory : k problematice jejich předmětu. Vyd. 1. Praha: Academia, 1971, 161 s. info
- BENEŠ, Eduard. Metodika cizích jazyků : angličtiny, francouzštiny, němčiny. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 267 s. URL info
- Výukové metody
- přednáška, diskuse
- Metody hodnocení
- Typ zakončení: zápočet. Studenti předloží seminární práci na vybrané téma s aplikačním dosahem pro pedagogickou praxi. Ústní rozprava.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/DCJDR_NDC1