PdF:MSBK_LLM8 Literatura 8 - Informace o předmětu
MSBK_LLM8 Literatura 8
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/0/12. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. David Kroča, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- MSBK_LLM8/OS01: Pá 30. 9. 16:00–16:40 kancelář vyučujícího, Pá 16. 12. 16:00–16:40 kancelář vyučujícího, D. Kroča
- Předpoklady
- Předpokladem pro úspěšné absolvování předmětu jsou již alespoň dílčí zkušenosti s recitací (účast na soutěžích v recitaci na základní či střední škole).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Předmět Literatura 8 (Umělecký přednes l) si klade za cíl podat budoucím učitelkám a učitelům mateřských škol základní teoretické poznatky i praktické zkušenosti v oboru umělecký přednes. Studenti získávají dovednost předčítat a přednášet literární text (poezii, prózu). Výstupem prakticky pojatého semináře je recitační vystoupení. Nejlepší účastníci semináře reprezentují fakultu na festivalu Wolkrův Prostějov.
- Osnova
- 1. Výslovnostní norma v uměleckém přednesu.
- 2. Dramaturgie uměleckého přednesu.
- 3. Výběr textu pro přednes - analýza.
- 4. Čtení textu s porozuměním.
- 5. Interpretace umeleckého textu, příprava vystoupení.
- 6. Závěrečná přehlídka seminárních úkolů - přednes textu před publikem.
- Literatura
- KROČA, David. Umělecký přednes jako specifická forma literární komunikace. In Komunikace a výuka českého jazyka a literatury. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 105-108. ISBN 978-80-210-4533-0. info
- KROČA, David. Recitační soutěž jako motivace pro jazykovou kultivaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (Krásenský zvoneček). In BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení v kontextu vzdělávacích oblastí RVP ZV/ Specific learning difficulties in context of educational spheres of Framework education. 1. vyd. Brno: Paido, 2007, s. 249-256. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-162-1. info
- KROČA, David. Dětský přednes a současná poezie. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 25 s. Edice Item. ISBN 80-7204-147-9. info
- KROČA, David. Umělecký přednes - texty. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 20 s. ISBN 80-7204-180-0. info
- HŮRKOVÁ, Jiřina. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X. info
- HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina a Hana MAKOVIČKOVÁ. Základy jevištní mluvy 2. 1. vyd. Praha: SPN, 1986, 283 s. info
- HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina a Vítězslava ŠRÁMKOVÁ. Mluvený projev a přednes. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 300 s. URL info
- HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina a Hana MAKOVIČKOVÁ. Základy jevištní mluvy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 135 s. info
- Výukové metody
- Studenti budou rozvíjet všechny svoje recitační a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat. Seminární cvičení.
- Metody hodnocení
- Požadavkem k zápočtu je úspěšné recitační vystoupení na závěrečné přehlídce uměleckého přednesu, která se koná vždy na konci příslušného semestru.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Umělecký přednes 1.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/MSBK_LLM8