OP3BP_DPVS Propedeutika vědecké práce a pedagogického výzkumu - seminář

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Jiří Strach, CSc. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OP3BP_DPVS/01: Út 11:35–12:20 učebna 4, K. Ouroda
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: vysvětlit základy vědecké práce a možnosti použití základních metod pedagogického výzkumu. Dále bude schopen vytvořit cvičný projekt bakalářské práce, na kterém se učí poznávat jednotlivé fáze a logické uspořádání vědecké práce.
Osnova
  • 1. Informační zdroje odborné vědecké práce, typy pramenných a literárních zdrojů 2. Práce s odbornou literaturou a elektronickými dokumenty 3. Prezentace výsledků výzkumných šetření a typografická úprava odborné a vědecké práce 4. Metody vědy, cíle vědeckého zkoumání, věda a vědecké teorie, vědecká práce jako vytváření poznatků a jako cesta k objevům 5. Problémy a hypotézy, obecnost a specifičnost problémů a hypotéz 6. Typy proměnných a pořizování výběru a náhodnost, princip znáhodňování 7. Výzkumné projekty, cíle, kontrola rozptylu, projekty „nedostatečné“ a projekty „dobré“ 8. Typy výzkumů (Ex post facto výzkum, laboratorní a přirozený experiment, orientační a akční výzkum 9. Základy měření, reliabilita a validita 10. Vybrané metody kvantitativního a kvalitativního výzkumu (pozorování , rating, dotazník (anketa), rozhovor, interwiev, beseda, projektivní metody, obsahová analýza, sémantické metody, metody měření sociálních vztahů atd. 11. Principy kvalitativního výzkumu, teoretická citlivost, postupy kódování (otevřené kódování, axiální kódování, selektivní kódování), proces v zakotvené teorii, pomocné postupy
Literatura
    povinná literatura
  • CHRÁSTKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 263 s. ISBN 978-80-247-1369-4. info
    neurčeno
  • Ouroda,K. Propedeutika vědecké práce a pedagogického výzkumu. Dostupné z.: Elf FF MU. Ústav pedagogických věd.
  • HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999, 278 s. ISBN 8024600307. info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
Výukové metody
1. Zpracování recenze na straší bakaláøskou práci 2. Metodický list vìnovaný všem studentùm: "Elektronické informaèní zdroje" 3. Metodický list vìnovaný všem studentùm: "Jak citovat literaturu..."
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Požadavek k zápočtu: Zpracovat esej k jednomu z témat: 1. Informační zdroje odborné vědecké práce, typy pramenných a literárních zdrojů 2. Práce s odbornou literaturou a elektronickými dokumenty 3. Prezentace výsledků výzkumných šetření a typografická úprava odborné a vědecké práce 4. Metody vědy, cíle vědeckého zkoumání, věda a vědecké teorie, vědecká práce jako vytváření poznatků a jako cesta k objevům 5. Problémy a hypotézy, obecnost a specifičnost problémů a hypotéz 6. Typy proměnných a pořizování výběru a náhodnost, princip znáhodňování 7. Výzkumné projekty, cíle, kontrola rozptylu, projekty „nedostatečné“ a projekty „dobré“ 8. Typy výzkumů (Ex post facto výzkum, laboratorní a přirozený experiment, orientační a akční výzkum 9. Základy měření, reliabilita a validita 10. Vybrané metody kvantitativního a kvalitativního výzkumu (pozorování , rating, dotazník (anketa), rozhovor, interwiev, beseda, projektivní metody, obsahová analýza, sémantické metody, metody měření sociálních vztahů atd. 11. Principy kvalitativního výzkumu, teoretická citlivost, postupy kódování (otevřené kódování, axiální kódování, selektivní kódování), proces v zakotvené teorii, pomocné postupy
Informace učitele
Literatura ZÁKLADNÍ: FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha : Portál, 2000. 256 s. ISBN 80-7178-367-6. HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. 243 s. ISBN 80-7184-549-3. CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. 257 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-7067-798-8. KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research (Orig.). 1. vyd. Praha : Academia, 1972. 705 s PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. 270 s. ISBN 80-7184-569-8. DOPORUČENÁ: STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. 1. vyd. Boskovice : Albert, 1999. 196 s. ISBN 80-85834-60. ŠVEC, Š. Metodológia vied o výchove. Bratislava : IRIS, 1998. 303 s. ISBN 80-887778-73-5. Studijní distanční texty (odkaz na www stránky+ klíč): Ouroda,K. Propedeutika vědecké práce a pedagogického výzkumu. Dostupné z.: Elf FF MU. Ústav pedagogických věd. Další multimediální pomůcky: Ouroda,K. Propedeutika vědecké práce a pedagogického výzkumu. Powerpointová prezentace. KDT PdF MU. Brno, 2006.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/OP3BP_DPVS