PdF:OV3BP_DF1 Dějiny filozofie 1 - Informace o předmětu
OV3BP_DF1 Dějiny filozofie 1
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Erika Vonková (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mgr. Erika Vonková
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková - Rozvrh
- Po 11:35–12:20 učebna 50
- Předpoklady
- NOW( OV3BP_SDF1 Seminář k dějinám filozofie 1 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- V tomto kursu se posluchači seznámí se základními postavami a problémy antické filosofie od Thaléta po novoplatonismus. Po úspěšném zvládnutí kursu bude student schopen vysvětlit základní problémy a charakterizovat myšlení hlavních postav z dějin nejstarší filosofie
- Osnova
- 1.Filosofie a filosofování. Údiv. Úzkost. Filosofické otázky. 2.Miléťané a Pýthagorás ( kvalita a kvantita). 3.Hérakleitos versus Parmenidés? (skutečnost a zkušenost, epistémé a doxa). 4.Mladší fysikové a atomisté (existence mnohosti). 5.Sókratés versus sofisté (gnoseologie a etika). 6.Platón versus Platón (člověk člověkem dvou světů, Platónovo učení o duši). 7.Aristotelés a Platón (nové otázky a nové odpovědi). 8.Základní otázka helénismu a její řešení (stoicismus, epikureismus, antický filosofický skepticismus). 9.Novoplatonismus, poslední obranný filosofický val proti křesťanství? 10.Raně křesťanské myšlení (patristika – její reakce na novoplatonismus). 11.Křesťanské myšlení scholastické - předscholastika - raná scholastika (dialektikové versus antidialektikové, boj o universália) - vrcholná scholastika (filosofická obrana křesťanství proti averroismu–T.Akvinský
- Literatura
- BLECHA, Ivan. Filosofie. 4. opr. a rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 279 s. ISBN 80-7182-147-0. info
- TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení : (od Thaleta k Rousseauovi). 2. rozš. vyd. Praha: Paseka, 1999, 374 s. ISBN 8071852430. info
- HORYNA, Břetislav. Filosofický slovník. Olomouc: Olomouc, 1998. ISBN 80-7182-064-4. info
- KRATOCHVÍL, Zdeněk. Mýtus, filosofie, věda. 2. nezměn. vyd. Praha: Hrnčířství a nakladatelství Michal Jůza & Eva Jůzová, 1995, 314 s. +. ISBN 80-7111-021-3. info
- BRUGGER, Walter. Filosofický slovník. 1. vyd. Praha: Naše vojsko, 1994, 639 s. ISBN 802060409X. info
- MACHOVEC, Dušan. Dějiny antické filosofie. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1962, 187 s. info
- Výukové metody
- Typ výuky: přednáška
- Metody hodnocení
- Závěr: písemný test Závěrečná písemka je složena ze tří otevřených otázek. Studenti musí odpovědět v limitu 30 minut. Tři ze tří otázek musí být zodpovězeny správně.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Podmínka pro zápočet: úspěšné absolvování testu.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/OV3BP_DF1