PDR_PER1 Pedagogika jako věda o edukační realitě 1

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
2/0. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
prohloubit a usoustavnit poznatky o edukačních procesech o vlivech prostředí na osobnost, o působení edukačních subjektů atd., které student získal na různých úrovních svého předchozího studia pedagogiky.
Jde o celkovou hlubší orientaci v základních pedagogických disciplínách, zejména didaktiky a teorie výchovy, aby byl student schopen pedagogickou realitu kriticky posuzovat, zkoumat a výsledky poznání využívat pro rozvoj osobnosti v podmínkách společnosti vědění.
Osnova
  • Pedagogika a její místo v soustavě věd, pedagogické disciplíny a specializace
  • Cíle edukace, jejich historické proměny a konkretizace v edukační praxi
  • Dialektický vztah mezi dědičností, prostředím a edukací
  • Koncepce edukace v historické perspektivě, hledání nového modelu výchovy
  • Osobnostní rozvoj člověka (sebeuvědomění, sebepoznání, vliv sociálních skupin, rodiny)
  • Ovlivňování edukačního procesu: vedení, řízení, management
  • Procesy edukace, jejich fáze: výchovný proces, vzdělávací proces, celoživotní vzdělávání, sebevzdělávání
  • Metody edukace: metody výchovy, výukové metody, metody sebevzdělávání
  • Kurikulum; pojetí, historický vývoj, budoucí perspektivy
  • Prostředky edukace: tradiční, moderní, technické, učebnice, internet, e-learning, pomůcky
  • Organizační formy edukace: školská soustava, škola, třída, zájmové skupiny, dětské a mládežnické organizace
  • Klima edukačního prostředí, autorita, kázeň, negativní jevy
  • Školské inovace, reformní hnutí, školská reforma v ČR
  • Vývoj a současný stav vzdělávacího systému v ČR v mezinárodním srovnání
  • Osobnost učitele, vychovatele, jejich příprava
  • Požadavky na gramotnost a vlastnosti osobnosti ve společnosti vědění.
Literatura
    povinná literatura
  • Švec, Š. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Bratislava: IRIS, 2002.
  • Tenorth, H.-E., Tippelt, R. Lexikon Pädagogik. Weinheim: Beltz, 2007.
  • Walterová, E. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido, 2004.
  • Lawton, D., Gordon, P. Dictionary of Education. London: Taylor & Francis, 2003.
  • Jůva, V. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 2003.
  • Prokop, J. Teorie výchovy. Siedlce: ELPIL, 2009.
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
  • Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 9788073675462. info
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 271 s. ISBN 9788073675677. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2003, 98 s. škola v praxi, svazek 2. ISBN 80-86633-04-7. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • PAŘÍZEK, Vlastimil. Základy obecné pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 1996, 76 s. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
    doporučená literatura
  • Švec, V. Pedagogické znalosti: teorie a praxe. Praha: ASPI Publishing, 2005.
  • Spousta, V. Vizualizace, gnostický a komunikační prostředek edukologických fenoménů. Brno: MU, 2007.
  • Maňák, J., Janík, T., Švec, V. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008.
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století (Moderní přístup k člověku v procesu výchovy). Duha. Brno: Moravská zemská knihovna, 2000, roč. 14, č. 1, s. 2-10. ISSN 0862-1985. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
projeckt
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.