PdF:PVCKC_ONPS Ontogenetická psychologie - Informace o předmětu
PVCKC_ONPS Ontogenetická psychologie
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- PVCKC_ONPS/01: So 12. 11. 14:30–17:20 učebna 36, So 26. 11. 14:30–17:20 učebna 36, B. Strobachová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagog volného času (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí z vývoje dítěte, vědomosti o vývoji racionálně-kognitivních funkcí člověka, o vývoji imaginativně-emocionálních funkcí. Student si má osvojit poznatky ze sociálního vývoje člověka, základní vývojové úkoly, vývojové trendy, bio-psychologické zákonitosti.
- Osnova
- 1. Jedinečnost člověka 2. Fenomén vývoje (definice vývoje, zákonitosti vývoje) 3. Periodizace vývoje člověka 4. Determinanty vývoje (dědičnost, zrání, učení) 5. Život před porodem (schopnosti plodu, reakce nenarozeného dítěte na negativní emoce matky, vliv životního stylu matky na plod, psychická situace matky a nenarozené dítě, role otce, porod) 6. Vývoj v 1. roce života (období novorozenecké a kojenecké) 7. Charakteristika batolete (somatický vývoj, vývoj řeči, psychický svět batolete, kognitivní výkonnost, hra a její význam, dětská kresba). 8. Předškolní věk (somatický vývoj, vývoj kognitivních funkcí, psychický svět předškoláka a jeho zvláštnosti, emocionální a sociální vývoj) 9. Mladší školní věk (otázka školní zralosti, vývoj řeči, vývoj kognitivních funkcí, rozdílnost kognitivní výkonnosti, vývoj jemné motoriky a malby, úroveň aspirace a výkonová motivace, emocionální vývoj, formy komunikace) 10. Dospívání, (puberta a adolescence, problém akcelerace, somatický vývoj a sebepojetí, schopnost sebereflexe, odloučení od primární rodiny, heterosexuální vztahy, skupina a její význam)
- Literatura
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
- ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 2., přeprac. vyd., v Portá. Praha: Portál, 2004, 390 s. ISBN 8071788295. info
- Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 353 s. ISBN 8071848034. info
- ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. : i. info
- Výukové metody
- přednáškový blok
- Metody hodnocení
- Vědomostní test po ukončení semestru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/PVCKC_ONPS