PdF:PdDR_EV Environmentální výchova - Informace o předmětu
PdDR_EV Environmentální výchova
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/0/10. 7 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je určen pouze studentům v doktorském studijním programu. - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky současných výchovných snah při utváření vztahu člověka k přírodě a životnímu prostředí. Přitom položit důraz na širší výchovný a vzdělávací kontext, koncepční polarity a komplementarity v enviromentální výchově (EV), včetně jejich didaktických zřetelů.
- Osnova
- EV jako určující dimenze výchovy pro udržitelný rozvoj. Axiologická dimenze EV. Koncept kvalitní školy z hlediska EV. Faktory ovlivňující úroveň ekologické kultury osobnosti. Environmentální aspekty výchovy ke zdraví.
- Literatura
- HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: PdF MU, 2005, 158 s. ISBN 80-210-3750-4. info
- MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
- KOHÁK, Erazim. Zelená svatozář : kapitoly z ekologické etiky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 203 s. ISBN 80-85850-63-X. info
- KELLER, Jan a Fedor GÁL. Hodnoty pro budoucnost. In Hodnoty pro budoucnost. Praha: G+G 1996, 1996. ISBN 80-901896-4-4. info
- ŠMAJS, Josef. Kultura proti přírodě. Vyd. 2., rozš. České Budějovice: Dobromysl, 1996, 63 s. info
- LIBROVÁ, Hana. Pestří a zelení. Kapitoly o dobrovolné skromnosti. In Pestří a zelení. Kapitoly o dobrovolné skromnosti. Brno: Veronika, Hnutí Duha, 1994. ISBN 80-85365-18-8. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava se samostatným studiem odborných zdrojů.
- Metody hodnocení
- Kolokvium - student si u kolokvia zvolí tři otázky, k úspěšnému ukončení předmětu je nutné správně zodpovědět dvě otázky ze tří Zpracovat min. 2 konspekty z vybrané literatury a esej na zadané téma
- Informace učitele
- De HAAN, G. Umweltbewusstsein und Massenmedien Perspektiven ekologischer Kommunikation. Berlin : Akademie Verlag, 1995, s. 308. HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 2000. 127 s. ISBN ISBN-80-85931-54-0 HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno : PdF MU, 2005. ISBN 80-210-3750-4. MÁCHAL, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno, Rezekvítek, 2000. 205s. ISBN 80-902954-0-1 KELLER, J. Přemýšlení s Josefem Vavrouškem. Praha : G plus G, 1995. KELLER. J.; GÁL, F.; FRIČ, J. Hodnoty pro budoucnost. Praha : G plus G, 1996. KING, A.; SCHNEIDER, R. První globální revoluce. Bratislava : Bradlo, 1991. KOHÁK, E. Zelená svatozář. Praha : SLON, 1998. KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov : ManaCon, 1996. LIBROVÁ, H. Pestří a zelení. Brno : Veronika a Hnutí Duha, 1994. NOVOTNÁ, J. Environmentální výchova jako součást snah o zachování životního prostředí Evropy. In WALTEROVÁ, E. a kol. Objevujeme Evropu. Kniha pro učitele. Praha : PedF UK a Centrum evropských studií ÚVRŠ, 1997. RYNDA, I. Dimenze ekologické výchovy. Ekologické vzdělávání a výchova na fakultách připravujících pedagogy. Sborník referátů celostátního workshopu. Praha : UK, 1995, s.5 - 12. SELBY, D.; PIKE, G. Globální výchova. Praha : Grada, 1994.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/PdDR_EV