PdF:PdDR_PKSS Kurikulární studia - Informace o předmětu
PdDR_PKSS Kurikulární studia
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/0/10. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Kurikulum představuje klíčovou didaktickou kategorii, kterou spoluvytváří charakter komponent vzdělávacího procesu. Z hlediska postupné evropské unifikace je třeba věnovat pozornost řešení těchto otázek v národních školských systémech, v příslušných dokumentech i v edukační praxi. Zvláštní zřetel si zasluhuje obsahová dimenze kurikula, analýza strukturních komponent učiva vědomostí, dovedností, kompetencí, postojů aj. Jako aktuální problém se jeví základní učivo, otázky transformace oborových poznatků. Čím dále víc se budou zohledňovat též multikulturní aspekty kurikula a jeho další vývoj. Nové pojetí kurikula se promítá do Rámcového vzdělávacího programu. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli uvedeným souvislostem a osvojené poznatky dovedli aplikovat v oborových didaktikách.
- Osnova
- Kurikulum představuje klíčovou didaktickou kategorii, kterou spoluvytváří charakter komponent vzdělávacího procesu. Z hlediska postupné evropské unifikace je třeba věnovat pozornost řešení těchto otázek v národních školských systémech, v příslušných dokumentech i v edukační praxi. Zvláštní zřetel si zasluhuje obsahová dimenze kurikula, analýza strukturních komponent učiva vědomostí, dovedností, kompetencí, postojů aj. Jako aktuální problém se jeví základní učivo, otázky transformace oborových poznatků. Čím dále víc se budou zohledňovat též multikulturní aspekty kurikula a jeho další vývoj. Nové pojetí kurikula se promítá do Rámcového vzdělávacího programu. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli uvedeným souvislostem a osvojené poznatky dovedli aplikovat v oborových didaktikách.
- Literatura
- Výukové metody
- přednáška, diskuse
- Metody hodnocení
- Typ zkoušky: ústní
Zkouška probíhá formou série konzultací. Na první konzultaci je formulováno zadání úkolu, jehož vypracování je podmínkou úspěšného složení zkoušky. Tento úkol vychází z tématu disertační práce a týká se problematiky kurikula. Na druhé (případně třetí) konzultaci je diskutováno zpracování úkolu a jeho vliv na posun v práci na disertačním projektu. - Informace učitele
- DOSTÁL, A. M. K základním problémům obsahu vzdělávání. Praha : SPN, 1975. CHLUP, O. Několik statí k základnímu učivu. Praha : SPN, 1958. KRÁL, M. Kam směřuje civilizace? Praha : Filosofia, 1998. MAŇÁK, J. Problém kurikulum. Pedagogická orientace, 2003, č. 3, s. 62 67. MAŇÁK, J., JANÍK, T. (ed.) Orientace české základní školy. Brno: MU, 2005. PAŘÍZEK, V. K obsahu vzdělání a jeho soudobým proměnám. Praha : SPN, 1984 PRŮCHA, J. Proměny vzdělávání v mezinárodním kontextu. Praha : Karolinum, 1992. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002, 2. vyd. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VUP, 2001. Standard základního vzdělávání. Praha : Fortuna, 1999. SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. SPILKOVÁ, V. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha : Portál, 2004. ŠVEC, Š. Princípy premeny národnej sústavy školstva. Pedagogická revue, 51, č. 1, s. 2 14. WALTEROVÁ, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : MU, 1994.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/PdDR_PKSS