R2MK_DIS1 Didaktika RJ 1

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/6/0. 6 hodin bezkontaktní výuky. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dagmar Kyselová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
R2MK_DIS1/01: Pá 8:40–9:20 respirium (5. nadzemní podlaží), R. Grenarová
Předpoklady
Úspěšné absolvování bakalářského stupně studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámení se základními teoretickými pojmy Didaktiky cizích jazyků - ruského jazyka. Seznámení se základní literaturou předmětu.Příprava na pedagogickou praxi. Referáty a mikrovýstupy studentů.
Osnova
  • Didaktika RJ - předmět, cíle, úkoly. Metody, formy práce, metodické postupy. Metodické koncepce vyučování CJ - RJ. Cíle vyučování RJ. Učitel cizího jazyka - ruštiny. Specifika počáteční výuky RJ. Pozitivní a negativní transfer,interference. Seznámení a praktické osvojení tzv. "školního lexika". Příprava na pedagogickou praxi.
Literatura
    povinná literatura
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001, 196 s. ISBN 8023874829. info
    doporučená literatura
  • CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků : didaktika cizích jazyků jako vědní obor. Praha: Apra, 1993, 135 s. ISBN 9999001971. info
  • CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků : didaktika cizích jazyků jako vědní obor. Praha: Apra, 1993, 135 s. ISBN 9999001971. info
  • DOLEŽELOVÁ, Eva. Úvod do pedagogické praxe z ruského jazyka. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 58 s. info
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
  • CÍCHA, Václav. Metodika ruského jazyka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, s. 241-497. info
  • CÍCHA, Václav. Metodika ruského jazyka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 241 s. info
Výukové metody
Seminární prezentace, třídní diskuse, skupinová práce. Modulová práce a příprava, čtení, projekty a dril. Bloková výuka.
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu: 1. Aktivní účast na seminářích, tolerance dvou absencí. 2. Pravidelná domácí příprava. 3. Příprava a realizace mikrovýstupu (temata a problémové otázky budou zadávana průběžně ve výuce) v semináři, odevzdání v písemné elektronické podobě. 4. Vedeni Portfolia. 5. Zápočet formou písemného testu.
Vyučovací jazyk
Ruština
Informace učitele
Doporučuji pravidelnou průběžnou samostatnou přípravu na výuku. Vedeni studentskeho portfolia. V době od 12. do 16. října 2011 bude realizována bloková výuka a workshopy v rámci projektu Škola mladého učitele ruského jazyka jako cizího II, výuku a workshopy povedou zahraniční odbornice prof. Irina Moissejenko a prof. Natalia Zamkovaja, vysokoškolské pedagožky s mezinárodním kreditem a zkušenostmi ve výuce RKI, autorky učebnic a metodik RKI. Bližší informace s přesným rozvrhem a místem konání blokové výuky budou zaslány hromadným mailem v 1. týdnu výuku PS 2011. 6 bezkontaktních hodin výuky – zpracování dílčích seminárních prací, písemných úkolů a projektů s poznámkovým aparátem a seznamem použité literatury: - struktura vyučovací jednotky dle konkrétního zvoleného metodického směru - analýza jednoho dílu učebnice ruštiny Pojechali - přípravy – projektu na vyučování (podrobná příprava) dle výše uvedených okruhů Tyto seminární práce budou prezentovány v kontaktních hodinách a zároveň umístěny ve studijních materiálech v ISu MU. Studenti tak získají přehled o práci svých kolegů, mohou se vyjádřit k jednotlivým vystaveným pracím, zahájit a vést diskusi na dané téma. V rámci ISu MU je provedena kontrola vyučujícím i realizace individuální komunikace s jednotlivými studenty. Bude hodnocena schopnost samostatné analýzy a interpretace tématu studentem i schopnost studenta shrnout v závěru práce význam, klady a zápory jednotlivých strategií metod, jedním z hodnotících kritérií bude samostatnost kritických úvah studenta, ale také schopnost vyhledat a adekvátně použít sekundární literaturu. Po vložení hodnocení písemné práce do ISu se studentka /student může seznámit s výsledky a konkrétním hodnocením vlastní práce v průběhu zkouškového období v konzultačních hodinách vyučující.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.