PdF:SC4MK_INMK Interkulturní aktivity - Informace o předmětu
SC4MK_INMK Interkulturní aktivity
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/0/1. 14 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Rozvrh
- Pá 16. 9. 16:40–19:30 učebna 32, So 3. 12. 14:30–19:30 učebna 20, Pá 6. 1. 13:00–15:50 učebna 32
- Předpoklady
- ( SC4MK_TVMV Teor. východiska multivýchovy && SC4MK_PMV Praxe a výzkum v multivýchově )&&!NOWANY( SC4MK_MAPX Management sociální prevence , SC4MK_ENEV Environment. edukace v Evropě , SC4MK_MARK Marketing )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Jiné omezení: Předmět je povinnou součástí profilace Multikulturní výchova - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět oblastem multikulturní výchovy. Na základě nabytých znalostí bude schopen interpretovat jednotlivá témata a aplikovat je do jednotlivých aktivit MV. Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat metodologii do oblasti sociální pedagogiky Bude schopen tvůrčí práce v oblasti projektování a výzkumu.
- Osnova
- Interkulturalita - úvod do problematiky Prednášky a diskuse s predstaviteli nejruznejších skupin, vystoupení, cvicení Sýrie - prezentace syrské kultury Angola z pohledu angolské ženy žijící v CR Indie - poznávací studie Drama a multikulturní výchova Vystoupení studentu - prostrednictvím aktivní cinnosti s tématikou multikulturalismu, metodika a kreativita v MV
- Literatura
- Přemysl Pitter a multikulturní výchova romských žáků : 4. setkání Hnutí R : překonávání bariér ve vzdělávání (Variant.) : 4. setkání Hnutí R : v Praze 1.-2. prosince 1995 : Přemysl Pitter a multikulturní výchova romských žáků : (cesty k překonávání barié. info
- GULOVÁ, Lenka, Ema ŠTĚPAŘOVÁ a Tomáš DVOŘÁČEK. Multikulturní výchova pro kombinované studium. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2005. E-learningová podpora výuky. info
- SEKOT, Aleš. Multikulturní výchova - nedílná součást studia sociální pedagogiky. In Sborník příspěvků absolventů, studentů a učitelů oboru sociální pedagogika. 1. vyd. Brno: IMS, 2004, s. 77-86. ISBN 80-9029836-4-6. info
- NĚMEC, Jiří. Multikulturní výchova v dnešní společnosti. 2003. info
- MACHALOVÁ, Tatiana. Lidská práva proti rasismu. Vyd. 1. Brno: Doplněk, 2001, 263 s. ISBN 80-7239-099-6. info
- JANÍK, Tomáš. Multikulturní výchova. In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001, s. 93-96. ISBN 80-7315-011-2. info
- PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
- FRANIOK, Petr. Multikulturní výchova jako prevence intolerance a rasismu. Pedagogická orientace. Brno, 1998, č. 1, s. 65-68. ISSN 1211-4669. info
- S Romy žít budeme - jde o to jak :dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Edited by Pavel Říčan. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 143 s. ISBN 80-7178-250-5. info
- Výchova k toleranci a proti rasismu :sborník : zdroje a formy rasismu a netolerance, informace o národnostních menšinách, hry a cvičení pro žáky a studenty. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 203 s. ISBN 80-7178-285-8. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, diskuse o tématech multikulturní výchovy, prezentace studentů
- Metody hodnocení
- Studium problematiky MV, príprava interkulturní aktivity, hry, souteže, vlastní kreativita - interkulturní výcvik,atd (prípravu odevzat v písemné forme), zaznamenání metodiky, nápadu Vzhledem k písemnému zakoncení predmetu precíst alespon jedno dílo zamerené na otázky MV
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=867
Témata k písemné práci Základní orientace v problematice - písemná zkouška, test základní orientace v problematice, cást formou drobných úvah k jednotlivým tématum, písemná zkouška v rozsahu 60 minut Multikulturní výchova - význam a poslání Základní pojmosloví, rasismus a jeho produkty, diskriminace, rasové násilí, multikulturalita, interkulturalita, kulturní šok, xenofobie, intolerance, pogrom, fundamentalismus, terorismus, agrese, holocaust, genocida, atd. Migrace historie a soucasnost, migrující cizinci pricházející na naše území Národnostní menšiny u nás, strucná charakteristika Romská otázka, postavení Romu v naší spolecnosti, romský národ a jeho sociální situace Antisemitismus Diskriminace nekterých skupin ve spolecnosti (homosexuální menšiny, diskriminace žen, projevy netolerance vuci handicapovaným osobam, atd., extrémismus Základní orientace ve svetových náboženství a nových náboženských hnutích Mezinárodní právo, Deklarace lidských práv atd., základní povedomí o lidských právech Výchova k toleranci a proti rasismu jako nezbytná soucást pedagogické profese Metodická práce v oblasti multikulturní výchovy, projektování v multikulturní výchovy - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je součástí profilace Multikulturní výchova.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/SC4MK_INMK