PdF:SP4BP_ZSP3 Zákl. spec. ped. 3 oftalmo - Informace o předmětu
SP4BP_ZSP3 Základy speciální pedagogiky 3 oftalmopedie
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP4BP_ZSP3/01: Čt 12:30–13:15 učebna 50, Z. Nováková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních informací z oboru oftalmopedie. Na konci kurzu by studenti měli znát a využívat informace o následujících aspektech: Předmět oboru. Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých zrakových vad. Možnosti reedukace a kompenzace zraku. Metodiky, didaktiky. Systém speciálních zaízení pro péči o žáky se zrakovými vadami. Prevence, integrace, poradenství.
- Osnova
- 1. Paradigma oftalmopedie. Historie péče o zrakově postižené u nás a v zahraničí. 2. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj dítěte s těžkým zrakovým postižením. 3. Anatomie zrakového orgánu. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání. 4. Zrakové vady typy zrakových vad, etiologie, projevy. Vyšetření zraku a zrakových funkcí. 5. Raná péče (RP) teoretická východiska rané péče, formy a služby RP. Střediska RP (klienti a služby) 6. Dítě s postižením zraku v předškolním věku (předškolní výchova, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad) 7. Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR. Edukace žáků s postižením zraku. Braillovo písmo. 8. Integrace/ Inkluze. Současné trendy v péči o zrakově postižené u nás a v zahraničí. 9. Poradenství a intervence: Tyfloservis o.p.s., Krajská Tyflocentra o.p.s., SONS, ÚSP, Pobytové rehabilitační a rekvalifikační středisko pro nevidomé Praha-Dědina 10. Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených 11. Dítě s kombinovaným postižením. Vzdělávání hluchoslepých.
- Literatura
- povinná literatura
- RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
- ŘEHŮŘEK, Jaroslav a Dětská oční klinika DN Brno,a LF MU Brno. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. 1999. vyd. Brno: PAIDO, 1999, 94 s. Možnosti reedukace zraku při kombin, postižení. ISBN 80-85931-75-3. info
- doporučená literatura
- HROMÁDKOVÁ, Lada. Šilhání. Vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011, 162 s. ISBN 9788070135303. info
- HYCL, Josef a Lucie VALEŠOVÁ. Atlas oftalmologie. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2003, 151 s. ISBN 8072543822. info
- neurčeno
- KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 66 s. ISBN 8085931508. info
- KVTOOVÁ-ŠVECOVÁ, L., KUDELOVÁ I., Malé dít s tžkým poškozením zraku, Paido, Brno, 1996
- KEBLOVÁ, A. Kompenzaní pomcky pro zrakov postižené žáky ZŠ. Praha: Septima, 1996
- VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dtského vku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X
- VÁGNEROVÁ, M., Hadj Moussová, Z., Psychologie handicapu, Karolinum, Praha, 2001
- ÁLEK, O. a kol. Vývoj osobnosti zrakov tžce postižených . Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991
- JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakov postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové. Gaudeamus. 2002. ISBN 80-7041-041-8
- SOURALOVÁ, E., LUDÍKOVÁ, L. Vzdlávání hluchoslepých dtí I, II, Scientia, Praha 2000
- PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšíené a pepracované vydání. Brno: Paido 2006. ISBN 80-7315-120-0.
- VOKURKA, M., HUGO, J. a kol. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2000. ISBN 80-85912-38-4
- KEBLOVÁ, A. Integrované vzdlávání dtí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 289 s. ISBN 8024402319. info
- ŠVECOVÁ, Lea. Výchova a vzdělávání dětí se zrakovými vadami. In Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999, s. 27-40. ISBN 80-85931-75-3. info
- MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 1998, 85 s. ISBN 8085931605. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktické ukázky, video, diskuse
- Metody hodnocení
- ukončení úspěšným složením ústní zkoušky nebo písemného testu (min. úspěšnost 65%)a vypracováním seminární práce (anotace). Průběžný test.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/SP4BP_ZSP3