PdF:SP7BP_ZSP1 Zákl. spec.ped.1 psych. - Informace o předmětu
SP7BP_ZSP1 Základy speciální pedagogiky 1 Psychopedie
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Jana Nováková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP7BP_ZSP1/01: St 13:25–14:10 učebna 50, J. Nováková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vybavit studenty základními znalostmi z oboru psychopedie. Cílem je seznámit studenty s charakteristikou mentální retardace, etiologií, klasifikací, charakteristikou jednotlivých stupňů mentální retardace. Dalšími probíranými tématy jsou demence,Downův syndrom a systém vzdělávání žáků s mentálním postižením. Výstupy z učení: Po úspěšném absolvování předmětu student dovede charakterizovat mentální postižení, umí se orientovat v systému vzdělávání žáků s mentálním postižením, dokáže navrhnout postup při vzdělávání.
- Osnova
- 1. Psychopedie jako vědní obor. 2. Charakteristika mentální retardace. 3. Demence. 4. Pseudooligofrenie. 5. Downův syndrom. 6. Etiologie mentální retardace. 7. Klasifikace mentální retardace. 8. Charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. 9. Průřez systémem vzdělávání jedinců s mentální retardací. 10. Poradenský systém. 11. Speciálně pedagogické centrum poskytující služby žákům s mentálním postižením. 12. Předškolní vzdělávání. 13. Základní škola praktická. 14. Základní škola speciální. 15. Vzdělávání v rámci profesní přípravy. 16. Další vzdělávání. 17. Domovy pro osoby se zdravotním postižením.
- Literatura
- FRANIOK, P. Osoby s mentálním postižením. Ostrava: OU, 2005
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní (speciální) pedagogika. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
- ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost. Edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Praha: UK, 2005. ISBN 80-246-0992-4
- PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
- VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. Olomouc: UP, 1992
- PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
- VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR. Brno: MSD, 2005, 416 s. MSD. ISBN 80-86633-37-3. info
- ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace :vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 178 s. ISBN 80-7178-506-7. info
- Výukové metody
- Přednáška s průběžnou diskuzí o probrané látce doplněná o videomateriál.
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška formou skenovacího testu obvykle v rozsahu 30 otázek, dále je požadována aktivní účast v hodinách a seminární práce na zadané téma.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/SP7BP_ZSP1