PdF:SPAMP_S4g3 Special.spec. andragogika TP3 - Informace o předmětu
SPAMP_S4g3 Specializace: speciální andragogika osob se zdravotním postižením 3
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Kateřina Sayoud Solárová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPAMP_S4g3/01: Po 15:15–18:45 centrum, L. Matoušková, K. Sayoud Solárová
- Předpoklady
- SPAMP_S4g2 Special.: spec. andragogika 2
Speciální andragogika osob se zdravotním postižením 1 a 2 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je prohloubit znalosti o možnostech podpory a intervence u dospělých osob s postižením, zejména s těžkým postižením a získaným postižením, osvojit si znalosti o procesu stárnutí a podpoře stárnoucích osob, o profilu a kompetencích pracovníků v této oblasti.
- Osnova
- Těžké postižení, mozková obrna
- Proces stárnutí, specifika práce se stárnoucími osobami
- Vzdělávání seniorů, celoživotní vzdělávání
- Roztroušená skleróza
- Paliativní péče, hospic
- Pracovníci v sociální a speciálně pedagogické oblasti, profil, kompetence
- Syndrom vyhoření (burn-out)
- Koma, koma vigile, péče a podpora lidí po traumatech mozku
- Strategie práce s dospělými lidmi s postižením v institucionální péči
- Syndrom pomocníka
- Literatura
- Výukové metody
- diskuse na seminářích, exkurze, čtení a analýza textů
- Metody hodnocení
- účast, závěrečná práce, ústní zkouška
- Informace učitele
- Doporučená literatura: EMERSON, E. Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-390-1. GÉRINGOVÁ, J. Pomáhající profese. Praha : Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-394-3. GRUSS, P. (ed.) Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-605-6. LIPPERTOVÁ-GRÜNEROVÁ, M. Trauma mozku a jeho rehabilitace. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-569-7. LUDÍKOVÁ, L. Kombinované vady. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1154-7. PÖRTNER, M. Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-582-0. SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9. SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka – Podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-X. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. rozšířené a přeprac. vydání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. VYMĚTAL, J. Úvod do psychoterapie. 2. aktualizované vydání. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0253-3.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace: zdravotní postižení.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/SPAMP_S4g3