PdF:SPDR_VZET Specializace - etopedie - Informace o předmětu
SPDR_VZET Specializace - širší vědní základ - etopedie
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 30/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Mgr. Pavel Mühlpachr, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, D-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, D-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (tříleté) (program PdF, D-SPD) (2)
- Cíle předmětu
- Srovnavaci studie v mezioborovem kontextu Vymezení základních pojmů etopedie, problematika poruch chování, resocializační pedagogika, diagnostika a terapie poruch chování u dětí a mládeže. Vězeňství a penologie. Na konci kurz bude student schopen analýzy vývoje oboru v ramci pedagogiky a aplikace získaných informací v rámci oboru.
- Osnova
- Obsahové okruhy • Státní systém péče o jedince s poruchami chování - sociálně a mravně narušené, alternativní formy péče • Charakteristika a struktura resocializačního procesu ve speciálních školských zařízeních pro preventivní péči a výkon ústavní a ochranné výchovy • Etopedická diagnostika - obsah, cíl, metody, realizace • Pojetí režimového systému, nápravné metody, psychoterapeutické a korektivní metody v etopedické praxi • Prekriminalita a kriminalita mládeže, vymezující faktory, etiologie, právní aspekty, řešení. • Základy penologie, struktura a obsah penitenciární péče • Vazba a výkon trestu odnětí svobody mladistvých • Specifika národnostních menšin z pohledu etopedie • Aspekty ovlivňující úspěšnou resocializaci a reintegraci jedinců sociálně a mravně narušených • Speciální pedagog v etopedické a penitenciární praxi, osobnostní a profesní předpoklady.
- Literatura
- Children behaving badly : could my child have a disorder? (Orig.) : Nejčastější poruchy chování dětí : jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. info
- VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. Brno: MU v Brně, 2004, 94 s. Učebnice. ISBN 80-210-3532-3. info
- VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. Brno: MU v Brně, 2004, 94 s. Učebnice. ISBN 80-210-3532-3. info
- VOCILKA, Miroslav. Vybrané statě z etopedie. Vyd. 1. Most: Regionální středisko výchovy a vzdělávání, 1994, 91 s. info
- HALLAHAN, Daniel P., James M. KAUFFMAN a John W. LLOYD. Introduction to learning disabilities. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1985. ISBN 0-13-485541-8. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, samostudium, stáž.
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška. Další požadavky ke zkoušce • Prokázání praktických dovedností v aplikaci diagnostických metod a analýze diagnostického materiálu • Sestavení individuálního výchovného a vzdělávacího programu pro svěřence etopedického zařízení • Sestavení programu zacházení pro mladistvého ve vazbě a ve výkonu trestu • Prokázaná aktivní účast při realizaci psychoterapeutických aktivit v etopedickém nebo penitenciárním zařízení dle vlastního výběru.
- Informace učitele
- Literatura ČERNÍKOVÁ, V., MAKARIUSOVÁ, V. Úvod do penologie. Praha: SPI, 1997. ČERNÍKOVÁ, V. a kol. Sociální ochrana. Praha: PA ČR, 1998. DRAPELA, J.V. a kol. Vybrané poradenské směry. Praha: UK, 1995. DRTILOVÁ, J., KOUKOLÍK, F. Odlišné dítě. Praha: Vyšehrad, 1994. HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. KOMÁRIK, E. Pedagogika emocionálne a sociálne narušených. Bratislava: UK, 1999. KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Vzpoura deprivantů. Praha: Makropulos, 1996. KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov: ManaCon, 1996. LAKOMÁ, J. Skupinová psychoterapie v reedukačním procesu. Praha: Psýché, 1993. MACEK, P. Adolescence - psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. NIKL, J. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich prevenci. Praha: PA ČR, 2000. ŠTÚROVÁ, J., DANEŠOVÁ, M. Nové formy skupinové práce v převýchovném procesu. Bratislava: VÚDPaP, 1982. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. VOJTOVÁ, V. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: MU, 2004, 94 s. ISBN 80-210-3532-3. Vítková, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika Integrace školní a sociální. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004, 463 s. ISBN 80-7315-071-9. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD, 2003. ISBN 80-86633-07-1. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD, 2003. ISBN 80-86633-08-X. Legislativa vztahující se ke speciálním školským zařízením pro výkon ÚV a OV. Legislativa vymezující výkon vazby a VTOS mladistvých. Legislativa vztahující se k ochraně mládeže a k péči o jedince sociálně nepřizpůsobené
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/SPDR_VZET