SPDR_VZET Specializace - širší vědní základ - Etopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
30/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Státní závěrečná zkouška studia speciální pedagogiky se specializací edukace jedinců s poruchami chování popř. analogické studium.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen: porozumět a vysvětlit multidimenzionální a mezioborový kontext vývoje poruchy chování v dětsví; použít tyto znalosti k analytickým a komparativním studiím daného fenoménu ve školské a institucionální praxi; vytvořit koncept výzkumné studie; předkládat odůvodněné předpoklady jeho výstupů.
Osnova
  • Srovnavaci studie v mezioborovem kontextu; Problematika poruchy chování a jejího vývoje v dětství v kontextu multidimensionálním; Rešerše a analýza výzkumných studií na zadané téma; Podpora, posilování, provázení v konceptu speciálních potřeb cílové osoby a inkluzivní pedagogiky; Komparativní studie speciálněpedagogických přístupů a systémů k edukaci dětí/mladistvých v riziku, s problémy a s poruchami chování.
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 136 s. ISBN 978-80-210-6311-2. info
  • ČERVENKA, Karel a Věra VOJTOVÁ. Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 109 s. ISBN 978-80-210-6617-5. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 407 s. ISBN 9788026202196. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • KAUFFMAN, James M. Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth. 8th ed. Upper Saddle River, N.J.: Pearson, 2005, xx, 522. ISBN 013111817X. info
  • LANE, Kathleen L., Frank M. GRESHAM a Tam E. O'SHAUGHNESSY. Interventions for children with or at risk for emotional and behavioral disorders. Boston: Allyn and Bacon, 2002, xviii, 334. ISBN 0205321828. info
    doporučená literatura
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 377 stran. ISBN 9788073673130. URL info
  • KAUFFMAN, James M. Cases in emotional and behavioral disorders of children and youth. Upper Saddle River: Pearson/Merrill Prentice Hall, 2005, vi, 104. ISBN 0131185675. info
Výukové metody
Teoretická příprava, samostudium, stáž, diskuze, prezentace.
Metody hodnocení
Zpracování případové studie, analýzy výzkumných studií; prezentace dat, týmová práce na výzkumné studii. Ústní zkouška.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.