PdF:SPSMP_OFTA Oftalmologie - Informace o předmětu
SPSMP_OFTA Specializace: Oftalmologie (pro více vad a psychopedii)
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Po 14:20–15:05 učebna 50
- Předpoklady
- Posluchači budou mít k dispozici sylabus předmětu a budou seznámeni se studijní literaturou. Předpokládá se znalost základního pojmosloví oboru, anatomie a funkce lidského zrakového orgánu na středoškolské úrovni. Posluchači mohou vznášet dotazy, připomínky, návrhy. Podle jejich podnětů se vyučující soustředí na obtížnější nebo aktuální témata.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Oftalmologie: Zrakový orgán, stručný přehled anatomické stavby lidského oka, základní fyziologie zraku, vysvětlení nejdůležitějších pojmů akomodace oka, zraková ostrost, adaptace, barvocit, zorné pole, nitrooční tlak, přehled nejdůležitějších očních chorob, jejich vztah k postižení zrakových funkcí, stanovení základních kritérií pojmů v návaznosti na choroby oka slabozrakost, praktická a absolutní slepota, tupozrakost, její význam a léčebné možnosti.
- Osnova
- 1. Historie a vývoj oboru 2. Anatomie oka (uložení, zevní, střední a vnitřní vrstva), lomivá prostředí oka, přídatné orgány (adnexa) 3. Visus a jeho vyšetření 4. Periferní vidění a jeho vyšetření 5. Výpadky zorného pole, význam 6. Fysiologie vidění, sítnice, zraková dráha 7. Adaptace na světlo a tmu, jejich poruchy 8. Barevné vidění a jeho poruchy, vyšetření barvocitu 9. Elektrofysiologie oka a její využití 10. Akomodace a její poruchy 11. Presbyopie 12. Základy geometrické optiky oka 13. Refrakce oka, emetropie, ametropie 14. Myopie, vznik a korekce 15. Hypermetropie, vznik a korekce 16. Astigmatismus a anizometropie, vznik a korekce 17. Poruchy okohybného aparátu-přehled 18. Strabismus konkomitující 19. Strabismus inkomitantní 20. Nystagmus 21. Onemocnění sítnice-přehled, ROP 22. Záněty sítnice 23. Oběhové poruchy sítnice 24. Retinopatie 25. Degenerace sítnice 26. Odchlípení, nádory a poranění sítnice 27. Katarakty-přehled, příčiny vzniku 28. Vrozené a perinatální katarakty 29. Katarakty podmíněné metabolickými a fyzikálními vlivy 30. Presenilní a senilní katarakty 31. Léčení katarakt 32. Glaukomy-přehled, příčiny vzniku 33. Primární a sekundární glaukomy 34. Glaukomy s uzavřeným úhlem (akutní a chronická forma) 35. Glaukomy s otevřeným úhlem (chronický prostý glaukom, glaukom při nízkém nitroočním tlaku, glaukom hypersekreční) 36. Kongenitální glaukom 37. Sekundární glaukom, absolutní glaukom 38. Terapie glaukomů.
- Literatura
- VÍTKOVÁ, M., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., ŘEHŮŘEK, J. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999, s. 13-26. ISBN 80-85931-75-3.
- KRAUS, H. a kol. Kompendium očního lékařství. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-079-1.
- Výukové metody
- Seminář.
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška.
- Informace učitele
- Literární zdroje VÍTKOVÁ, M. et al. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999, 94 s. KOLEKTIV. Oční lékařství. Učebnice pro LF. Praha: Avicenum, 1987, 244 s. KOLEKTIV. Kompendium očního lékařství. Praha: Grada, 1997 Po dohodě se studenty jim vyučující uloží domácí přípravu z doporučených informačních zdrojů k následující lekci. V případě potřeby je možné před výkladem nové látky ověřit a stručně připomenout anatomické a fysiologické poměry v organismu (slovně, obrázky, schématy, videoprojekcí, PC prezentací). V případě absence studenta ve výuce mu vyučující může zadat stručné písemné zpracování tématu, vztahujícího se k probírané látce. Konzultační hodiny mohou posluchači využívat k řešení problémů, týkajících se předmětu i svého studia. Zkoušku/kolokvium z předmětu studenti vykonají písemně, a to formou testu. Okruhy ke zkoušce jsou veřejné, respektují osnovu předmětu. V případě nesouhlasu studenta či jiných překážek, jež mu brání splnit písemnou formu (test), lze vyzkoušení provést ústně. Vyučující posluchači zadá 3 otázky, vycházející ze sylabu předmětu, umožní mu písemnou přípravu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace více vad a psychopedie.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/SPSMP_OFTA