PdF:SP_NEPS Neuropsychologie - Informace o předmětu
SP_NEPS Neuropsychologie
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Út 14:20–15:05 -1007
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Cíle předmětu: Neuropsychologie je psychologická disciplína, která studuje vztah mozku a chování a integruje do psychologie poznatky z neurologie, neurofyziologie, a to z oblasti diagnostiky i terapie. Studium vyžaduje zopakování základních informací z neurofyziologie a neuroanatomie a současně přehled některých základních koncepcí „bytí a vědomí“ z dějin filozofie. Neuropsychologie umožňuje hlubší a speciálnější pochopení všech základních psychologických kategorií od vědomí, přes poznávací procesy, emoce a motivaci až k některým problémům psychologie osobnosti. Neuropsychologie umožňuje poznání takových psychologických problémů jako je lateralita, specifické vývojové poruchy učení, sy. ADHD/ADD nebo některé poruchy řeči (např. afázie). Po úspěšném absolvování bude student mít znalost základních pojmů z neuropsychologie, která je základem při rehabilitaci v rámci speciální pedagogiky a poradenské i klinické psychologie.
- Osnova
- l. Předmět neuropsychologie. Vztah neuropsychologie a psychofyziologie. Neuropsychologie a neurologie. Vývoj neuropsychologie. 2. Filozofické a psychologické základy neuropsychologie. Problém lokalizace funkcí. Psychofyziologický problém. 3. Stavba a činnost nervového systému I. Neuron - stavba, funkce. Typy neuronů. Koncepce synapsí. 4. Stavba a činnost nervového systému II. Centrální nervový systém. Mícha. Mozkový kmen. Mozeček. Mezimozek. Velký mozek. 5. Funkční systémy velkého mozku. Levý a pravý mozek. Senzorické systémy. Základy elektrofyziologie NS. Elektroencefalografie. Evokované potenciály. 6. Problematika vědomí a bdění. Spánek, jeho průběh a poruchy. Neuropsychologie pozornosti. 7. Neuropsychologie a psychofyziologie emocí. Neuropsychologická problematika paměti. Lurijovo pojetí neuropsychologie paměti. 8. Neuropsychologie řeči. Neuropsycholingvistika. Porucha řeči. Afázie - pojem, klasifikace. 9. Vývojová dysfázie. Neuropsychologické pojetí vývojových poruch učení. 10. Neuropsychologické vyšetření. Lurijovo neurops. vyšetření - schéma Christensenové. Příklady dalších vyšetřovacích metod: minnesotský test, bostonský test, Halstead-Reitanova testová baterie a d. 11. Neuropsychologická rehabilitace. Rehabilitace jednotlivých psychických funkcí, zejména řeči. 12., 13., 14. Návštěva neuropsychologického pracoviště, event. logopedie se zaměřením na rehabilitaci afázií. 15. Perspektivy a možnosti neuropsychologie. Místo neuropsychologie ve speciální pedagogice. Test ze základů neuropsychologie.
- Literatura
- LANGMEIER, Miloš, Dana KREJČÍŘOVÁ a Josef LANGMEIER. Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. 2. vyd. Praha: H & H, 2002, 132 s. ISBN 8073190168. info
- LANGMEIER, Josef, Miloš LANGMEIER a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie : s úvodem do vývojové neurofyziologie. 1. vyd. V Praze: H & H, 1998, 132 s. ISBN 8086180034. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava.
- Metody hodnocení
- Písemný test. 70% úspěšnosti
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/SP_NEPS