SV4MP_PPHG Praktická psychohygiena

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Veronika Šuráňová (cvičící)
Garance
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4MP_PPHG/01: Čt 13:25–15:05 -1007, V. Šuráňová
Předpoklady
Bylo by vhodné mít absolvovaný předmět Psychohygiena nebo ho absolvovat souběžně s tímto kurzem.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako prožitkový (sebezkušenostní) seminář, jehož cílem je seznámit studenty s metodami a technikami zaměřenými na práci s tělem a s tělesně zakotveným prožíváním. Studenti získají zkušenost a praktickou dovednost práce s tělem využitelnou pro vlastní duševní hygienu, sebepoznání a další osobnostní i profesní rozvoj. Pomocí práce s tělem lze např. nalézat cesty ke zvládání vlastních emocí i emocí u svých budoucích klientů či studentů/žáků, vyrovnání se se stresem a zátěžovými situacemi, či nalezení a obnově vnitřních zdrojů. Konkrétními využívanými metodami jsou Focusing a metody, resp. cvičení z pohybové školy Body mind - centering.
Osnova
  • Seznámení s metodami Focusing a cvičení Body-mind centering. Principy, teoretický základ, možnosti využití Focusingu a Body mind centering. Vlastní sebezkušenost, nácvik praktických dovedností umožňujících lepší porozumění svým prožitkům a emocím. Využití metod práce s tělem jako účinného nástroje psychohygieny pro pracovníky v pomáhajících profesích. Reflexe a sdílení.
Literatura
  • ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. ISBN 9788086429366. info
Výukové metody
zážitkové semináře
Metody hodnocení
Výuka bude probíhat prostřednictvím sebezkušenosti, introspekce a reflexe vlastních emocí a nácviku praktických dovedností (jednotlivě, ve dvojicích i skupině). Je očekávána aktivní účast, ochota sdílet a reflektovat vlastní prožitky s ostatními účastníky. Frekventantům semináře doporučujeme vzít si s sebou pohodlné oblečení umožňující volný pohyb. Zakončení předmětu bude probíhat písemnou reflexí v rozsahu cca 1-3 strany textu.
Informace učitele
Focusing kultivuje porozumění svým vlastním prožitkům, které prožíváme na tělesné úrovni a pomáhá porozumět jejich významům. Rozvíjí tělesně zakotvené prožívání a je základem pro zvládání vlastních emocí i emocí u svých klientů, studentů, žáků. Pracovníkům v pomáhajících profesích slouží zároveň jako užitečný a účinný nástroj psychohygieny pro zvládání obtížných situací při své práci. Metodu v šedesátých letech vyvinul na univerzitě v Chicagu americký psycholog a psychoterapeut Eugen Gendlin (žák a spolupracovník Carla Rogerse). Body-mind centering BMC lze volně přeložit jako hledání rovnováhy těla a mysli a zprostředkovává nám porozumění a rozeznání toho, jak se tělo projevuje skrze mysl a naopak - mysl skrze tělo. BMC vychází ze studia pohybových vývojových vzorců. Již od narození člověk skrze pohyb objevuje svět a pohybové vzorce jako je natáhnutí, přitáhnutí, odtlačení nezůstávají pouze v novorozeneckém, či dětském věku (včetně poddání se či rezistenci vůči gravitaci), ale přenášejí se i do dospělosti, i přestože může jít např. o přitáhnutí si, či odtlačení (odmítnutí), partnera, poddání se partnerovi, či natáhnutí se po "životní" příležitosti. Pohybové vzorce, které máme, lze zkoumat skrze dech, dotek, pohyb. Tím, že můžeme pozorovat své tělo, můžeme odhalit souvislosti s myslí. To napomáhá člověku získat vyšší citlivost vůči vnitřnímu prožívání, navázání kontaktu se svým tělem i okolím, umožní hlubší sebepoznání a osobní porozumění a přispívá k obnovení životní energie, zdravému a spontánnímu sebevyjádření.V psychohygieně pro pomáhající profese je možné BMC využít ke kultivaci citlivosti k vlastním potřebám a hranicím, dále pro uvolnění, relaxaci a osobnostní rozvoj. Literatura Gendlin, Eugen (1976), Focusing. Praha Hájek, Karel (2006). Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál Rogers, Carl R. (Carl Ransdom). Způsob bytí : klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele : A way of being (Orig.). Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. 292 s. ISBN 80-7178-233-5. Křivohlavý, J. 2001. Psychologie zdraví, Praha, Portál Úlehla, I., 2005. Umění pomáhat, Praha. Slon. Frýba M. 2003. Umění žít šťastně.Praha, Argo www.focusing.org www.bodymindcentering.com
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/SV4MP_PPHG