PdF:VY3DC_PEVC Leisure time education - Course Information
VY3DC_PEVC Leisure time education
Faculty of EducationAutumn 2011
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová - Timetable
- Sat 15. 10. 8:00–11:30 učebna 36, Sat 5. 11. 8:00–11:30 učebna 36
- Prerequisites
- Předmět je určen studentům celoživotního vzdělávání, oboru Vychovatelství. Předpokladem pro jeho ukončení je splnění zadaných úkolů vymezených sylabem a úspěšné složení zkoušky.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- DPS Child and Youth Afterschool Education (programme PdF, C-CV)
- Course objectives
- At the end of the course:
- the students will be able to understand the basic terms in the field of historic educational concept of leisure time activities (studying the primary resources).
- they will be able to project concepts, courses or camps using the distinctive features of methods (games and plays) etc. - Syllabus
- Courses themes, areas for examination:
- Human, society and education in free time. Conception and function of free time.
- Typology of free time activities in relationship with age, gender, education, locality and other variables.
- Free time activities, contentual fill, clasification, significance, methodes and forms of work.
- Educational system of E. T. Seton, R. S. S. Baden Powell, K. Hahn, A. B. Svojsík, Jaroslav Foglar.
- Origin and significance of organized activity in free time (YMCA, YWCA, Sokol, scouting, League of forest wisdom, Czech capming union etc.).
- Definition of games and their atributes, educational significance of games. Why the (children) humans play? Theories of games, their segmentation. History of games, metamorphosis of functions, motives, attitudes and aims of games in single develop ethapes of pedagogic. How to create and change the games. Games developing trains of thoughts, beforeall divergent and lateral thinking. Danger of gambling (socalled gamblers games), Socalled longterm games (e.g. all camp, allyear) when working with stable collectives.
- Associations and organisations caring for freetime education in the Czech Republic. Short historical view and evaluation of organized activity after the year 1948.
- Overview of associations and organisations caring for freetime education in chosen european countries.
- Legal rules, laws, ordinances and norms for work with children and youth and for organising various actions.
- K. Hahn and pedagogic of experience, conception of experience theraphy.
- Literature
- PÁVKOVÁ, J. aj. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002.
- HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5.
- NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 2003, 119 pp. ISBN 80-7315-012-3. info
- NĚMEC, Jiří. Od prožívání k požitkářství (Through the Experiencing to the Self-indulgence). 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 111 pp. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9. info
- PŘADKA, M. aj. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
- PŘADKA, M. Kapitoly z dějin sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
- VÁŽANSKÝ, M. Volný čas a pedagogiky zážitku. Brno : MU, 1992.
- VÁŽANSKÝ, Mojmír and Vladimír SMÉKAL. Základy pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 176 s. ISBN 80-901737-9-9. info
- Časopis Vychovávatež. Bratislava : Educatio. ISSN 0139-6919.
- Časopis Gymnasion. Praha : Prázdninová škola Lipnice. ISSN 1214-603X.
- ZAPLETAL, Miloš. Hry v klubovně (Variant.) : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1986] : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1996]. info
- ZAPLETAL, Miloš. Hry ve městě a na vsi (Variant.) : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1988] : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1998]. info
- BAKALÁŘ, Eduard. Nové psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 223 s. ISBN 80-7178-235-1. info
- ZAPLETAL, Miloš. Výpravy za dobrodružstvím. 2. vyd., v nakl. Leprez 1. Praha: Leprez, 1998, 363 s. ISBN 80-86061-16-7. info
- CHOUR, Jiří, Miloš ZAPLETAL and Jaroslav FOGLAR. Etapové hry. Liberec: Skauting, 1997, 301 s. ISBN 80-85421-18-6. info
- HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. vyd. Praha: Portál, 1995, 174 s. ISBN 80-7178-042-1. info
- BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Translated by Gabriela Nová. 2. vyd., v Dialogu 1. vyd. Liberec: Dialog, 1992, 193 s. ISBN 80-85194-52-X. info
- BERNE, Eric. Jak si lidé hrají [Berne, 1992]. Liberec: Dialog, 1992. ISBN 80-85194-51-1. info
- ZAPLETAL, Miloš. Velká kniha deskových her. První vydání. Praha: Mladá fronta, 1991, 178 stran. ISBN 8020401881. info
- BAKALÁŘ, Eduard and Vojtěch KOPSKÝ. I dospělí si mohou hrát [Bakalář, 1987]. Vyd. 2., upr. a dopl. Praha: Pressfoto, 1987, 194 s. : i. info
- ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vydání druhé. Praha: Olympia, 1987, 629 stran. info
- ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1986, 573 s. info
- BAKALÁŘ, Eduard. Moderní společenské hry : s psychologickou tematikou. Praha: Mladá fronta, 1980. info
- MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. info
- BAKALÁŘ, Eduard. Umění odpočívat. 1. vyd. Praha: Práce, 1978, 208 s. URL info
- BAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát. Vydání 1. Praha: Pressfoto, 1976, 194 stran. URL info
- ZAPLETAL, Miloš. Encyklopedie her : 1000 her v tělocvičně, na hřišti, na louce, ve městě, v terénu, v místnosti. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1973, 242 s. URL info
- HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1971, 226 s. info
- ZAPLETAL, Miloš. Jak vést letní tábor. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1969, 264 s. URL info
- ZAPLETAL, Miloš. Pokladnice her : 116 nejlepších stolních her z celého světa. Praha: Mladá fronta, 1968, 246 s. URL info
- Teaching methods
- Teaching methods: lecture.
- Assessment methods
- Teaching methods: lecture.
The course is finished by: exam.
The course is finished by:
- write seminar work;
- past exam. - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin.
- Enrolment Statistics (Autumn 2011, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2011/VY3DC_PEVC