PdF:CJ3BP_LTL2 Teorie literatury 2 - Informace o předmětu
CJ3BP_LTL2 Teorie literatury 2
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. David Kroča, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Ivan Němec (náhr. zkoušející) - Garance
- doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ3BP_LTL2/01: Út 14:50–15:35 učebna 20, I. Němec
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představit studentům možnosti interpretace básnického a dramatického textu (v návaznosti na předmět Teorie literatury I, jenž je věnován poetice prozaického textu). Předmět ukazuje cestu ke smyslu literárního textu a k rozkrytí jeho možných významů. Studenti se při konkrétnícho rozborech naučí vnímat umělecký text a citlivě jej hodnotit s využitím různých metodologických přístupů. Studenti dále budou vedeni k tomu, aby svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti směřovali k efektivní komunikaci s literárním dílem.
- Osnova
- 1. Literatura oboru. Možnosti literární interpretace ve škole. 2. Sémantická modelace textu (Kožmín). 3. Rozbor básně podle výběru studentů: sémantická analýza. 4. Strukturalismus. Nad Genetikou smyslu v Máchově poezii (Mukařovský). 5. Grafický rámec literárního díla (experimentální poezie). 6. Drama jako literární fakt (Veltruský, Janoušek). 7. Hlavní a vedlejší text dramatu. Funkce poznámek v dramatickém textu. 8. Rozbor dramatu podle výběru studentů: dialog a poznámky. 9. Některé méně známé literární proudy a literární směry. 10. Metody současné literární vědy.
- Literatura
- KROČA, David. Poetika dramat a básní Josefa Topola. 1. vyd. Brno: Paido, 2005, 123 s. Edice pedagogické literatury, č. 211. ISBN 80-7315-101-4. info
- BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace :k modernímu prozaickému textu. Vyd. 1. Brno: Host, 2003, 360 s. ISBN 80-7294-080-5. info
- CULLER, Jonathan. Krátký úvod do literární teorie. Vyd. 1. Brno: Host, 2002, 167 s. ISBN 80-7294-070-8. info
- RIMMON-KENAN, Shlomith. Poetika vyprávění. Translated by Vanda Pickettová. Vyd. 1. Brno: Host, 2001, 176 s. ISBN 807294004X. info
- PETRŮ, Eduard. Úvod do studia literární vědy. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2000, 187 s. ISBN 80-85839-44-X. info
- VELTRUSKÝ, Jiří. Drama jako básnické dílo. Edited by Ivo Osolsobě. Vyd. 1. Brno: Host, 1999, 168 s. ISBN 80-86055-60-4. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní (2. přepracované vydání). Brno: Masarykova univerzita Brno, 1997, 186 s. ISBN 80-210-1694-9. info
- DOLEŽEL, Lubomír. Narativní způsoby v české literatuře. Praha: Český spisovatel, 1993. ISBN 80-202-0418-0. info
- JANOUŠEK, Pavel. Studie o dramatu :drama jako literární fakt ; interní subjekt v dramatu ; Čapkova poetika dramatu a "nepovedené" konce jeho her ; geneze norem (poetika budovatelského dramatu). 1. vyd. Jinočany: H & H, 1993, 153 s. ISBN 80-85778-04-1. info
- ZEMAN, Milan. Průvodce po světové literární teorii. 1. vyd. Praha: Panorama, 1988, 636 s. URL info
- ZEMAN, Milan. Průvodce po světové literární teorii. 1. vyd. Praha: Panorama, 1988, 636 s. URL info
- Výukové metody
- Forma výuky: seminář. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárně teoretické znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen ústní zkouškou, prověřující znalost tematických okruhů a orientaci v doporučené literatuře. Seznam tematických okruhů a doporučené literatury bude předán na úvodním semináři. Podmínkou k vykonání zkoušky je úspěšné zvládnutí individuálního referátu z terminologie literární vědy. Ústní zkouška má tři části: 1) rozprava o prostudované literatuře 2) odpověď na otázku dle tematických okruhů 3) rozbor básnického textu
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/CJ3BP_LTL2