DCJDR_NTO2 Teorie osvojování cizího jazyka II

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
DCJDR_NTO1 Osvojování jazyka I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení se současným stavem bádání v oblasti teorie osvojování mateřského i nemateřského jazyka v přirozeném prostředí i ve školní třídě.
Osnova
  • Studijní předmět Teorie osvojování cizího jazyka je jádrovým předmětem didaktického bloku, jeho absolvování je základem pro další výběr volitelných předmětů v daném bloku. Cílem předmětu je seznámení se současným stavem bádání v oblasti teorie osvojování mateřského i nemateřského jazyka v přirozeném prostředí i ve školní třídě. Studenti budou seznámeni s jednotlivými hypotézami a teoriemi osvojování jazyka a s rolí významných faktorů, které tyto procesy ovlivňují. Budou diskutovat implikace teorií osvojování jazyka pro edukační praxi a zejména možnosti výzkumu dané problematiky z lingvodidaktického hlediska. Tematické okruhy: • Behaviorismus, nativismus, konstruktivismus, sociální interakcionismus, konekcionismus, teorie zpracování informací. • Bilingvní osvojování jazyků. • Kritické období. • Faktory ovlivňující proces osvojování jazyka.
Literatura
  • SORGER, Brigitte. Der Internationale Deutschlehrerverband - Ein Beitrag zur Fachgeschichte von Deutsch als Fremdsprache und Zweitsprache. In JANÍKOVÁ, Věra. Forschung im Doktorstudium am Lehrstuhl für deutsche Sprache und Literatur der Pädagogischen Fakultät der Masaryk-Universität. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, s. 49-57, 8 s. ISBN 978-80-210-4469-2. info
  • LEAVER, Betty Lou, Madeline Elizabeth EHRMAN a Boris SHEKHTMAN. Achieving success in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, 2005, xiv, 265. ISBN 052154663X. info
  • RYAN, L. Language acquisition : the age factor. Edited by D. M. Singleton. 2nd ed. Clevedon: Multilingual Matters, 2004, viii, 289. ISBN 1853597570. info
  • The handbook of second language acquisition. Edited by Catherine J. Doughty - Michael H. Long. Malden: Blackwell Publishing, 2003, ix, 888. ISBN 1405132817. info
  • The handbook of second language acquisition. Edited by Catherine J. Doughty - Michael H. Long. Malden: Blackwell Publishing, 2003, ix, 888. ISBN 1405132817. info
  • COOK, Vivian. Second language learning and language teaching. 3rd ed. New York: Oxford University Press, 2001, vii, 262. ISBN 034076192X. info
  • ELLIS, Rod. Second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1997, x, 147 s. ISBN 0-19-437212-X. info
  • ELLIS, Rod. Instructed Second Language Acquisition. Oxford: Blackwell, 1994, 230 s. ISBN 0-631-16202-X. info
  • LIGHTBOWN, Patsy a Nina Margaret SPADA. How languages are learned. Oxford: Oxford University Press, 1993, xv, 135. ISBN 0194371697. info
  • BUTZKAMM, Wolfgang. Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts : natürliche Künstlichkeit : von der Muttersprache zur Fremdsprache [Butzkamm, 1993]. 2. verbesserte und erweitert. Tübingen: Francke Verlag, 1993, xvi, 334 s. ISBN 3-85215-059-0. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Zkouška: studenti kriticky zhodnotí minimálně dvě zahraniční studie tematicky spadající do oblasti teorie či výzkumu osvojování cizího jazyka. Ústní rozprava.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2013.