FJHC_DKFS Dějiny a kultura Francie - seminář

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marcela Poučová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Marcela Poučová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FJHC_DKFS/01: Čt 13:55–14:40 učebna 32, M. Poučová
Předpoklady
NOW( FJHC_DKF Dějiny a kultura Francie )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář podává základní vědomostí o problematice francouzských dějin a snaží se uvádět do širších souvislostí významné historické události. Seminář je veden v návaznosti na přednášku k dějinám. Sled dějinných událostí je dokumentován nejrůznějšími dobovými prameny, ukázkami z oblasti výtvarného umění, literatury apod. Studenti si osvojí francouzskou historickou terminologii. Po absolvování tohoto kurzu by student měl být schopen aplikovat dané poznatky a dovednosti v praxi.
Osnova
  • 1. Galové z pohledu Julia Césara. 2. Frankové z pohledu Chateaubrianda. Píseň o Rolandovi. 3. Filip Sličný a Templáři. 4. Stoletá válka a Jana z Arku. 5. Umění, věda a technika středověku. F. Villon. 6. František I. a doba renesance. 7. Reformace a náboženské války. 8. Versailles za Ludvíka XIV. 9. Ludvík XV. a Ludvík XVI. 10. Velká francouzská revoluce 1789. Národní konvent.
Literatura
  • DUBY, G. Histoire de la France. 1. vyd. 2 tomes, Paris: Larousse, 1987. 934 s. ISBN 2-03-720213-X.
  • STEELE, R. Civilisation progressive du français. 1. vydání. Paris : Clé-International, 2002. 191 s. ISBN 209-039935-7.
  • SCHEJBALOVÁ, Z. Francouzské dějiny a reálie pro zábavu a poučení. 1. vyd. Brno: MU, 2004. 91 s. 8021034645.
  • LABRUNE, G. La géographie de la France. 1. vyd. Paris: Nathan, 1994. 159 s. ISBN 2-09-176789-1.
  • ČERNÝ, V. Staré francouzské kroniky. 1. vyd. Praha : SNKLAU, 1962. 412 s. ISBN 01-053-62.
  • FRÉDÉGAIRE. Chronique des temps mérovingiens. 1. vyd. Turnhout: Brepols Publishers, 2001. 285 s. ISBN 2-503-51151-1.
  • BRUCHET-COLLINS, J. Qui, que, quoi, quand ? 1. vyd. Berlin : Lagenscheidt, 2003. 111 s. ISBN 3-468-49891-8.
Výukové metody
Seminář, diskuse, prezentace.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet. Požadavky na ukončení: splnění seminárních úkolů a aktivní účast (70%).
Vyučovací jazyk
Francouzština
Informace učitele
Student vypracuje seminární práci v rozsahu 3 normostran (1800 znaků na stranu), kterou nejprve představí v hodině a následně odevzdá písemně. Práce musí obsahovat všechny požadované náležitosti a po jazykové stránce musí odpovídat jazykovým znalostem úrovně B1-B2 Evropského rámce pro jazyky. Práce musí být vyučujícím přijata jako vyhovující.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2013.