MSBK_LLM3 Literatura 3

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/.3. 4. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Lavičková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBK_LLM3/OS01: Pá 2. 11. 11:10–12:50 učebna 24, Pá 7. 12. 11:10–12:50 učebna 24, H. Lavičková
Předpoklady
MSBK_LLM1 Literatura 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu student prokáže schopnost orientovat se v historii národní a světové literatury pro děti na pozadí obecných společensko-kulturních událostí. Dokáže interpretovat literární texty s použitím literárněvědné terminologie a s přihlédnutím k vývojovým tendencím literatury pro děti.
Osnova
  • 1. Počátky a vymezení evropské literatury pro děti a mládež, specifika literárního vývoje v českém prostředí. 2. Vývoj moderní autorské pohádky v 19. a 20. století jako nosného inspiračního proudu pro současnou kulturu (W. Hauff, H. Ch. Andersen, O. Wilde, Lewis Carroll, Carlo Collodi, J. M. Barrie, A. A. Milne, konjunktura autorské pohádky v české literatuře meziválečného období - K. Čapek, J. Čapek, J. Mahen, O. Sekora, J. Lada, V. Nezval, V. Vančura, K. Poláček aj.). 3. Prvek hry, žánrová kontaminace, nonsens v literatuře pro děti druhé poloviny 20. století (A. Lindgrenová, A. Schmidtová, O. Hofman, O. Hejná, D. Mrázková, H. Franková, M. Macourek aj.). 4. Příběhová próza s dětským hrdinou, její proměny a představitelé v české literatuře po roce 1945; tvorba zaměřená na recipienty předškolního a mladšího školního věku. 5. Vývojové mezníky české poezie pro děti od počátku 19. století do současnosti (K. A. Vinařický, J. V. Sládek, K. V. Rais, J. Kožíšek, V. Nezval, F. Hrubín, J. Seifert, F. Halas, Z. Kriebel, J. Kainar, J. Žáček, P. Šrut, J. Hanzlík, J. Vodňanský, M. Lukešová, J. Havel aj.). 6. Zlatý fond české literatury pro děti a mládež; otázka jeho vymezení, proměnlivosti, významu pro utváření národní identity. Zlatý fond světové literatury pro děti a mládež a různá pojetí světové literatury pro děti a mládež.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Brněnské impulzy v literatuře pro děti. Z dějin světové literatury pro děti a mládež I. Slavkov u Brna: BM Typo, 2007, 67 s. edice Ladění. ISBN 978-80-903707-4-6. info
  • URBANOVÁ, Svatava a Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla : (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). Vyd. 5, upr. a dopl. Ostrava: Ostravská univerzita - Filozofická fakulta, 2005, 239 s. ISBN 8073680467. info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda. Nástin dějin literatury pro mládež a četby mládeže druhé poloviny 19. století. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 89 s. ISBN 8021002441. info
    doporučená literatura
  • TOMAN, Jaroslav. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti : (tvorba, recepce, reflexe). [České Budějovice]: Vlastimil Johanus, 2008, 271 s. ISBN 9788090424722. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena a Ivan DOROVSKÝ. Autoři světové literatury pro děti a mládež. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, s.r.o., 2007. Nakladatelství Olomouc. ISBN 978-80-7182-228-8. info
  • ČEŇKOVÁ, SIEGLOVÁ, DEJMALOVÁ, Jana, Naděžda, Kateřina. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. první. Praha: Portál, 2006, 171 s. ISBN 80-7367-095-X. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004, 457 s. ISBN 8070426683. info
Výukové metody
Typ výuky: konzultace. Přednášky syntetizují literárněhistorické informace, samostatná četba je zvolena tak, aby demonstrovala vývojové tendence literatury pro děti.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení: úspěšné absolvování písemného testu z literární historie a doporučené četby. Test sestává ze čtyř okruhů, členěných do deseti dílčích otázek, z nichž jedna je věnována doporučené četbě. Otázky jsou samostatně klasifikovány. K úspěšnému absolvování předmětu je zapotřebí celkové klasifikace do 2,9 (včetně).
Informace učitele
Kapitoly z české a světové literatury pro děti a mládež. Předpokladem k úspěšnému absolvování předmětu je znalost společensko-historického kontextu minimálně na úrovni SŠ.
Další komentáře
Studijní materiály
Kapitoly z české a světové literatury pro mládež.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.