PdF:MSBK_ZPD Základy pedagogiky - Informace o předmětu
MSBK_ZPD Základy pedagogiky
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- MSBK_ZPD/OS01: Pá 5. 10. 15:45–17:25 učebna 20, Pá 26. 10. 13:55–15:35 učebna 20, B. Šmahelová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět pojmovému aparátu a orientovat se v elementárním vědním systému pedagogiky ; - vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb; - interpretovat myšlenky nejvýznamnějších představitelů světové a české pedagogiky a postihnout jejich přínos pro současnou dobu i budoucí vývoj ; - srovnat jednotlivé názory na výchovu se zaměřením na preprimární vzdělávání. ___ ____________________________________________________________________________
- Osnova
- 1. Pedagogika, její předmět, vznik, struktura. Vztah pedagogiky k jiným vědám.Význam pedagogické vědy- pedagogika jako normativní, explorativní a explanačníteorie. 2. Pedagogický výzkum a jeho metodologie. 3. Pojetí výchovy a její podmíněnost. Edukace a edukační realita. Edukační procesy. Výchova, vzdělání, vyučování a učení, výchova v užším smyslu. 4. Cíle výchovy a výchovné principy. 5. Funkce výchovy. 6. Prostředky a formy výchovy. 7. Antropogenní činitelé výchovy (pedagog a vychovávaný jedinec) a jejich vzájemné vztahy ve výchovném procesu 8.Teorie a metodologie srovnávací pedagogiky. Vzdělávací systémy : struktura a fungování. Preprimární, primární a základní vzdělávání. Vyšší sekundární, terciární a vysokoškolské vzdělávání. 9. Historický vývoj předškolní výchovy.Pojetí předškolní výchovy v koncepcíchvýznamných pedagogických myslitelů (J.A. Komenský, Rousseau, Fröbel,J.V.Svoboda, M. Montessori aj.). 10 Zahraniční pedagogické systémy a české pokrokové tradice jako inspirace pro moderní českou školu : waldorfská, montessoriovská, frainetovská daltonská škola. 11. Projekty ”Začít spolu”, ”Zdravá škola” aj. Alternativní školy a jejich rozvoj u nás.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠMAHELOVÁ, Bohumíra a Jarmila SVOBODOVÁ. Kapitoly z obecné pedagogiky. 1. vyd. Brno: MSD s.r.o., 2007, 140 s. Pedagogická teorie. ISBN 978-80-86633-81-7. info
- doporučená literatura
- BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 154 s. ISBN 80-7178-537-7. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
- JŮVA, Vladimír a Jarmila SVOBODOVÁ. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996, 112 s. ISBN 80-85931-19-2. info
- BĚLINOVÁ, Ludmila a Miloslava JÍROVÁ. Jak připravit dítě na školu? Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974, 105 s. info
- Výukové metody
- Přednáška,konzultace. Teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů.
- Metody hodnocení
- Zápočtový test. Písemný test má 15 otázek, k úspěšnému splnění je nutné zodpovědět 10 otázek správně.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/MSBK_ZPD